Artikel
26 nov '14
26 november '14
3 min

Brede discussie over toekomst onderwijs

Staatssecretaris Dekker van Onderwijs start een nationale dialoog over de toekomst van het onderwijs. Hij doet dit vanwege de snelle ontwikkelingen in de wereld op onder andere het gebied van samenleving en arbeidsmarkt. De dialoog moet gaan over de vraag hoe basisscholen en middelbare scholen kinderen optimaal voorbereiden op alle veranderingen.

Dekker legt uit waarom hij de dialoog in gang zet: “Een kind dat vandaag voor het eerst naar school gaat, solliciteert in 2032 naar zijn eerste baan. Leert dit kind nú op school wat het dán nodig heeft om een vliegende start te maken? We hebben het vaak over de randvoorwaarden voor goed onderwijs, de groepsgrootte, bekostiging, onderwijstijd, huisvesting. Belangrijke thema’s, maar we hebben het eigenlijk bijna nooit over waar het écht om draait op school: de inhoud van ons onderwijs.”

Uitgebreide discussie

Het gaat om een discussietraject dat een paar jaar zal duren. Het ministerie van Onderwijs heeft van soortgelijke trajecten in Finland, Noorwegen en Schotland geleerd dat het denken over en vormgeven van het onderwijsprogramma te belangrijk is om dat door één partij te laten doen. In alle fasen wordt daarom nauw contact gehouden met leraren, leerlingen en ouders. Dit gebeurt ook met het bedrijfsleven en de wetenschap.

Nationale brainstorm

Fase 1 van het debat over onderwijsinhoud moet volgens het ministerie van Onderwijs een soort nationale brainstorm worden. De staatssecretaris nodigt hiervoor iedereen met ideeën over het onderwijs uit om die te delen via het discussieplatform dat de naam #onderwijs2032 draagt. Van alles mag volgens Dekker aan de orde komen: “Als het maar over de inhoud van het onderwijs gaat.” Er komen in de eerste fase bijvoorbeeld regionale debatbijeenkomsten. Ook krijgen scholen pakketten met informatie over hoe ze hun stem kunnen laten horen.

Van ideeën naar visie

Deskundigen van binnen en buiten het onderwijs gaan alle ideeën die de eerste fase oplevert met elkaar verbinden. Dit moet in het najaar van 2015 zorgen voor een breed gedragen visie op wat kinderen moeten kennen en kunnen als ze van school komen. Die visie zal daarna verder worden uitgewerkt, samen met onder andere de docenten.

Filmpjes over toekomst onderwijs

Dekker heeft vijftien smaakmakers gevraagd om hun kijk op het onderwijs van de toekomst in een filmpje kort naar voren te brengen. Dit moet de dialoog meteen goed in gang zetten. De filmpjes zijn via Twitter en Youtube gepubliceerd. Via onderwijs2032.nl daagt het ministerie van Onderwijs iedereen uit te reageren of zelf een filmpje in te sturen.

Wens Onderwijsraad en WRR

Met de dialoog volgt Dekker de wens van Onderwijsraad en de WRR om met leraren, leerlingen, ouders en andere belanghebbenden de totale onderwijsinhoud te beoordelen en deze te actualiseren. Het ministerie van Onderwijs trekt samen op met de sectorraden en diverse lerarenorganisaties.

Bron: Rijksoverheid.nl