Op de een of andere manier blijkt dat managers vaak geen juist beeld hebben van de wensen van hun medewerkers ten aanzien van de eigen carrière. Deze conclusie trekt het bedrijf Business Environment op basis van een onderzoek onder een groep van meer dan 700 Britse managers.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat circa de helft van de managers denkt dat voornamelijk het hogere salaris medewerkers interesseert om op een nieuwe functie te solliciteren. Echter, in werkelijkheid blijkt vooral het ontbreken van carrièrekansen ertoe bij te dragen dat medewerkers van baan wisselen. Deze verkeerde inschatting kan ervoor zorgen dat bedrijven ongezien te maken krijgen met een significante uitstroom van talentvolle medewerkers.
‘Het blijkt dat bedrijven weinig zicht hebben op de drijfveren van hun medewerkers’, aldus David Saul, managing director van Business Environment. ‘Managers blijken in hun poging om het commitment en de bevlogenheid onder medewerkers te verhogen vaak maatregelen te kiezen die slechts een geringe gelijkenis hebben met de echte wensen en behoeften van medewerkers.’
‘Meer dan de helft van de onderzochte werkgevers geeft toe dat de afwezigheid van carrièremogelijkheden een belangrijke stimulans voor medewerkers vormt om buiten de muren van de eigen organisatie te gaan kijken. Hierna volgen mogelijkheden in het buitenland (30 procent), zorg voor de kinderen (26 procent), gevolgd door ontevredenheid met het geboden salaris (20 procent) en conflicten met collega’s of leidinggevende (14 procent).’
David Saul geeft verder aan dat de discrepantie tussen wat werkgevers denken dat medewerkers willen en waar medewerkers écht behoefte aan hebben ook zichtbaar is bij een analyse naar de strategieën van managers om medewerkers beter aan zich te binden. ‘Volgens 48 procent van de ondervraagde managers vormen training en ontwikkeling de meest gebruikte methode om het commitment van medewerkers aan de organisatie te verbeteren. Op nummer twee staan het aanbieden van bijzondere benefits (36 procent) en loonsverhogingen (35 procent). Slechts 20 procent van de ondervraagden noemt de implementering van strategieën die als doelstelling het verhogen van de carrière-progressie hebben. De vijfde plaats word bezet door de toepassing van (individuele) beloningen en erkenning (25 procent).
Bron: Express.be