In het licht van de huidige technologische ontwikkelingen, kunnen we er niet omheen: digitalisering is onmisbaar. Daar is niets mis mee, maar toch ontbreekt er volgens Steven van Belleghem nog iets: het menselijke aspect ‘emotie’. Steven is een inspirator, adviseur en marketing professional en deelde tijdens het Jaarcongres HRM 2014 met ons zijn visie uit zijn meest recente boek ‘When digital becomes human’. Ik vind dit een heel mooie denkwijze, die ik graag met jullie wil delen.
Het mag duidelijk zijn dat in de huidige digitale wereld een enorme technologische innovatie gaande is, zelfs tot kunstmatige intelligentie aan toe. Tegelijkertijd verwachten mensen in dat opzicht ook steeds meer, dat geldt zowel voor klanten, medewerkers als organisaties. Het is dan ook onontkoombaar voor organisaties om daar in mee te schakelen, zo geeft Steven aan.
Als gevolg hiervan moeten we volgens Steven van Belleghem goed nadenken over de rol van mensen. Natuurlijk zijn wij een soort van back-up op het moment dat IT het eens laat afweten, maar volgens Steven zijn wij meer dan dat. Hij ziet vooral de grote meerwaarde van de mens in het emotionele aspect. Juist wanneer er minder menselijk contact is als gevolg van technologie en digitalisering, wordt dat menselijk contact dus weer meer waard. De kern zit hem in de ‘emotie’, dus het empatisch, gepassioneerd en creatief zijn… Mensen maken het verschil! Of, in Steven zijn woorden: ‘Computers kunnen personaliseren, maar mensen maken het persoonlijk!’
Steven van Belleghem inspireerde zo alle aanwezige organisaties om technologische innovatie en digitalisering slim in te zetten, maar daarbij vooral niet de menselijke kant uit het oog te verliezen.
Ik kan deze gedachtegang ook goed plaatsen binnen ons eigen vakgebied. Want met de opkomst van e-HRM doet digitalisering ook binnen HRM meer en meer zijn intrede. Zeker een pluspunt dus, omdat er meer tijd en ruimte overblijft voor het menselijke aspect in HRM!
Op www.jaarcongreshrm.nl vindt u een impressie van het Jaarcongres HRM met als thema Goed. Beter. Best.