Artikel
10 apr '15
10 april '15
2 min

Aantal vacatures op social media groeit sterk

Er worden steeds meer vacatures geplaatst op social media. Verreweg de meeste daarvan staan op Twitter. Deze tweets zijn afkomstig van een relatief kleine groep twitteraars. Vacatures uit de ICT-sector worden het meest gedeeld. Zo blijkt uit onderzoek van Coosto.

Vanaf 2011 verschenen er in totaal ruim 11,5 miljoen vacature-gerelateerde berichten op social media. Twitter is het platform met verreweg de meeste gedeelde banen. Het waren er bijna vier miljoen in het afgelopen jaar. Eind 2014 bracht Twitter naar buiten dat #vacature het vaakst ‘trending topic’ was in Nederland. In het begin van 2015 zijn er op social media zelfs 44 procent meer vacatures gedeeld dan in dezelfde periode in 2014.

ICT-vacatures

Mensen deelden vanaf 2011 1,2 miljoen berichten met ICT-vacatures op social media. Deze vacatures worden verreweg het meest gedeeld in Nederland. Daarna komen managementfuncties (670.000 maal) en sales-functies (565.000). Ook vacatures in marketing/communicatie (468.000) en de zorg (444.000) komen veel in beeld via social media.

Plaatsnaam

Bijna de helft (5,5 miljoen) van alle vacatures sinds 2011 op social media bevat een plaatsnaam. Amsterdam is verreweg de meest genoemde locatie, gevolgd door Utrecht en Rotterdam. Ook de Amsterdamse vacatures op social media kennen vooral vraag naar ICT’ers.

Veel tweets door weinig twitteraars

Zo’n 10,5 miljoen van de 11,5 miljoen vacatures via social media zijn op Twitter geplaatst. Opvallend is dat deze tweets afkomstig zijn van slechts 313.000 twitteraars. De 100 meest actieve twitteraars plaatsten maar liefst 4,2 miljoen tweets. Deze top-100 bestaat geheel uit organisaties die voortdurend vacatures delen.

Retweets

Gebruikers van social media delen vacatures met hun eigen netwerk door ze te retweeten. Vacatures worden veel sneller verspreid als ze een afbeelding bevatten. Van de vacatureberichten wordt gemiddeld zeventien procent geretweet. Als er een afbeelding bij zit, neemt dit toe tot maar liefst 59 procent. Maar 1,6 procent van de vacaturetweets heeft echter een afbeelding, terwijl gemiddeld 13 procent van alle tweets een afbeelding bevat.

Betrokkenheid

Volgens Rens Dietz, Marketing Manager bij Coosto, is het gebrek aan media in de vacatureberichten een gemiste kans. “Om personeel te vinden worden social media ontzettend veel ingezet, maar het kan nog veel effectiever. Door een aansprekende foto toe te voegen is er meer betrokkenheid.”

Bronnen: Managersonline.nl, Coosto