Artikel
19 mei '15
19 mei '15
3 min

Wees een sterk merk, start de ‘werken bij…’ site!

Arbeidsmarktcommunicatie is een steeds sterker wordend begrip in HR land, de opkomst van zogenaamde ‘werken bij’ sites is daar een voorbeeld van. De (online) uitstraling van een organisatie bepaalt in zekere mate de kwaliteit en vindbaarheid van kandidaten. Het neerzetten van een goed en duidelijk werkgeversmerk kan middels een ‘werken bij’ site en is belangrijk bij een eerste indruk. Hoe zinvol is het om met zo’n site aan de slag te gaan en wat is daarbij belangrijk om te weten?

Visitekaartje van de organisatie

De vacaturesite dient een goede vertaling te zijn van de organisatie, het is tenslotte uw visitekaartje. Naast alleen de vacaturetekst moeten er elementen in zitten die voor sollicitanten interessant zijn om te lezen. De opmaak en lay-out van deze tekst hebben zeker ook invloed op het imago en de aantrekkelijkheid die u als organisatie wilt uitstralen. Het plaatsen van enkele kengetallen zoals geslacht en leeftijd maar ook sfeerfoto’s van het kantoor of bedrijf zorgen dat de kandidaat een goede eerste indruk krijgt. Het toevoegen van de deelmogelijkheden via LinkedIn en Twitter zijn ook een gewenst bij een goede ‘werken bij’ site.

Online vindbaarheid

Het hebben van een goede website is van belang, de vindbaarheid ervan natuurlijk ook. Solliciteren gebeurt steeds meer via mobiele applicaties zoals een telefoon of tablet. Google geeft in het volgende artikel aan dat sinds 21 april de mobielvriendelijkheid van een site een rol is gaan spelen bij de vindbaarheid van een website. Dit betekent dat als een site niet geoptimaliseerd is voor mobiel, deze lager komt te staan bij de zoekresultaten in Google. Als organisatie is het goed om hier rekening mee te houden.

Solliciteren via social

Kandidaten willen bij het solliciteren niet lastig gevallen worden met lange, moeilijke invulvelden. Ze willen hun CV snel kunnen toesturen of een social media profiel gebruiken om te solliciteren. Als organisatie wilt u de gegevens echter graag zo compleet en uniform mogelijk ontvangen, dat maakt het vergelijken van profielen eenvoudiger. LinkedIn heeft als social media kanaal een oplossing hiervoor ontworpen , namelijk de LinkedIn-knop die toegevoegd kan worden aan uw ‘werken bij’ site. Met de knop wordt er ingespeeld op de behoefte van de sollicitant en het makkelijk vergelijken van informatie.

Het maken van een eigen vacaturesite vergt wat tijd en moeite voor u als organisatie, maar het resultaat is het waard. U krijgt als organisatie niet gauw een tweede kans om een eerste indruk te maken! 

Bron: Whitepaper Arbeidsmarktcommunicatie – HR Praktijk – 2015