Artikel
16 jul '15
16 juli '15
4 min

Net een stapje meer…

Het is natuurlijk al sinds jaar en dag bekend dat mensen niet alleen maar werken voor het geld. Zo las ik laatst op www.ted.com (TED, ideas worth spreading) een artikel met 7 interessante onderzoeken die inzicht geven in een aantal drijfveren. Misschien niets nieuws, maar wel eens aardig om deze motivatoren zo bij elkaar te zien. Jessica Gross gaat in haar overzicht in op verschillende aanknopingspunten van gedragseconoom Dan Ariely, psycholoog Adam Grant en enkele andere onderzoekers over drijfveren zoals betekenisvol werk, uitdaging, trots en erkenning van anderen.

 Wat motiveert ons nog meer in ons werk, dan alleen geld? 

1. We worden productiever, wanneer we resultaat zien van ons werk

In een studie van gedragseconoom Dan Ariely werd deelnemers gevraagd Lego figuren te bouwen tegen betaling. Bij de ene groep werden de figuren direct afgebroken om de steentjes opnieuw te gebruiken, bij de andere groep werden de creaties bewaard. Alleen al het zien van het resultaat van hun werk was blijkbaar genoeg om de prestaties aanzienlijk te verbeteren.

2. Het is belangrijk dat ons werk gewaardeerd wordt

In een ander experiment van Ariely kregen drie groepen studenten een reeks opdrachten. Van een groep werden de opdrachten bekeken door de onderzoeker, bij een groep niet en bij een groep werd het werk direct verscheurd. Opvallende uitkomst was dat de groep waarvan het werk genegeerd werd zich even weinig gewaardeerd voelde als de groep bij wie de opdrachten verscheurd werden. De groep waarbij de opdrachten bekeken werden, ging veel langer door.

3. Hoe moeilijker een project is, hoe trotser we zijn

Nog een mooi project van Ariely waarbij origami figuurtjes gevouwen moesten worden, sommige door deelnemers met uitleg en anderen zonder uitleg. De deelnemers die de figuurtjes vouwden, beoordeelden de uitkomsten zelf vijf maal hoger dan buitenstaanders die om een oordeel werd gevraagd. Deelnemers die zelfs zonder instructies aan de slag waren gegaan, waren nog eens beduidend enthousiaster over het resultaat.

4. Als we anderen helpen door ons werk, zijn we onbewust meer gemotiveerd

Psycholoog Adam Grant leidde een onderzoek op een call center, dat eerder gewerkt had aan een geldinzamelingsactie voor studenten. Een aantal van de studenten was langsgekomen om zo’n 10 minuten met de telefonisten te praten over hoeveel profijt ze van de opbrengsten hadden. Een maand later bleek dat het call center 142% meer tijd aan de telefoon zat en 171% meer inkomsten had gegenereerd. Het leek wel of het goede gevoel de onbewuste drijfveren van de telefonisten had aangewakkerd.

5. De wetenschap dat we anderen helpen, laat ons ook meer de regels volgen

Nog een studie van Grant, over het gebruik van handzeep door artsen en verplegers in een ziekenhuis. Er werd de helft meer zeep gebruikt wanneer bij de kraan gewaarschuwd werd voor het gevaar om anderen te besmetten door slechte handhygiëne, dan bij een waarschuwing om zelf ziek te worden. Sociaal gedrag kan dus zeker meespelen in onze motivatie.

6. Positieve bevestiging ten aan zien van onze kwaliteiten, verhoogt het resultaat

Studenten aan de Harvard University hielden een speech of interview met de onderzoekers, die steeds ofwel glimlachten en knikten, ofwel hun hoofd schudden en gefronst keken. De deelnemers uit de eerste groep beantwoordden naderhand een aantal vragen aanzienlijk beter, dan die uit de tweede groep. Blijkbaar durven we een uitdaging beter aan als we ons goed voelen en vertrouwen hebben in ons kunnen. Als we ons bedreigd voelen, kan een moeilijkere taak overweldigend en ontmoedigend aanvoelen.

7. Beelden die positieve emoties uitlokken, kunnen ons helpen te focussen

Onderzoekers lieten studenten aan de Hiroshima University een behendigheidstest uitvoeren, voor- en nadat zij naar plaatjes keken van volwassen dieren en jonkies. In beide gevallen verbeterden de uitkomsten aanzienlijk, maar het sterkst in het geval van de babydieren. Blijkbaar kunnen we onze aandacht er beter bijhouden wanneer we schattige positieve gevoelens ervaren.

 

Niet alles is natuurlijk direct toepasbaar in alle werksituaties, maar doe er vooral uw voordeel mee!

Monetta Driessen
HR-redacteur