Niet alle werknemers weten goed hoe ze de bedrijfsarts van hun bedrijf kunnen bereiken. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) werkt daarom aan een wetsvoorstel dat dat moet verbeteren.
Wat doet een bedrijfsarts eigenlijk en wat is zijn status? Je leest er hieronder meer over.
Belangrijke taken van een bedrijfsarts zijn: werkgever en werknemer helpen bij ziekte van de werknemers, advies geven over gezondheid en medische keuringen uitvoeren. Bij ernstige ziekte treedt de bedrijfsarts op als tussenpersoon. Hij let op hoe de behandeling verloopt en wanneer een werknemer weer (deels) kan werken.
De bedrijfsarts behandelt soms ook zelf mensen. “Met name bij psychische klachten treed je op als behandelaar”, vertelt Jurriaan Penders, voorzitter van de NVAB, de beroepsvereniging van bedrijfsartsen.
Volgens een woordvoerder van SZW wordt het gemakkelijker om niet alleen bij verzuim, maar ook bij gezondheidsklachten naar de bedrijfsarts te gaan. Dat is dus voordat de werknemer ziek thuis komt te zitten. Hij kan er zelf om vragen. De woordvoerder stelt dat dat nu nog wel eens lastig is. “Werknemers hebben vaak geen idee hoe het zit met de bedrijfsarts. Bij klachten wordt nog wel eens gezegd: ga maar naar de huisarts.”
Verder krijgt iedere werknemer recht op een second opinion. Dat betekent een oordeel van een tweede bedrijfsarts bij twijfel over de conclusie van de eigen arts. Momenteel ligt het wetsvoorstel bij de Raad van State voor advies. De nieuwe wet moet volgend jaar juli ingaan.
Ja, een bedrijf met werknemers moet deze toegang geven tot een bedrijfsarts. De werkgever betaalt de bedrijfsarts. Het is niet verplicht om een bedrijfsarts in dienst te hebben, maar dan moet het bedrijf wel een contract hebben met bijvoorbeeld een arbodienst. Dit is ook van toepassing op start-ups met minder dan tien mensen in dienst.
Het ministerie van SZW schrijft dat een bedrijfsarts onafhankelijk is. Volgens Penders van de NVAB moet een bedrijfsarts altijd twee belangen afwegen en eerlijk advies geven. Daar moet hij integer mee omgaan.
In de praktijk is dat echter moeilijk, vindt psycholoog Carien Karsten van psychologisch adviesbureau Stroom Q. Dit bureau krijgt veel te maken met patiënten die bij een bedrijfsarts vandaan komen. “Een bedrijfsarts wordt uiteindelijk door de werkgever betaald. Dan ben je dus niet onafhankelijk.”
Penders meent dat dat in de praktijk meevalt. “Beide partijen hebben belang bij herstel.”
De bedrijfsarts mag niet met de werkgever praten over een medische diagnose of werkproblemen zonder toestemming van de werknemer. In de praktijk kan dit nog wel eens moeilijk zijn. Zeker als bijvoorbeeld werkdruk de klachten heeft veroorzaakt en de werknemer niet wil dat de bedrijfsarts daarover praat met de werkgever. “Als je bijvoorbeeld een conflict hebt met je leidinggevende dan is het goed als hij dat ook weet. Maar de bedrijfsarts mag dat niet zomaar vertellen, die zit dan in een spagaat”, aldus psycholoog Karsten.
Bron: NRC Q