Maandagen of speciale momenten zijn het meest geschikt om voornemens in daden om te zetten. De kans op het succesvol bereiken van je doel is dan het grootst. Dit blijkt uit recent onderzoek van drie Amerikaanse wetenschappers.
Bij een van de experimenten uit het onderzoek vroegen de wetenschappers 165 mensen een doel aan te geven dat zij zichzelf wilden stellen. Daarbij kregen ze de mogelijkheid om een datum te kiezen voor het realiseren van dit doel. Het ging om data tussen 18 maart (een dinsdag) en 24 maart (een maandag). Voor een deel van de respondenten werd donderdag 20 maart omschreven als het begin van de lente. Voor de andere respondenten was het een gewone donderdag. De eerste onderzoeksgroep bleek massaal te gaan voor de lentedag, terwijl de andere groep nauwelijks koos voor de ‘normale’ donderdag.
Volgens de onderzoekers komen mensen eerder in actie als zij een duidelijk moment kunnen kiezen: een verjaardag, het nieuwe jaar of bijvoorbeeld het begin van de lente. Mensen kunnen dan hun ‘imperfecte’ verleden duidelijk scheiden van het begin van hun ‘nieuwe ik’. Potentieel succes draait volgens de onderzoekers om het idee van een frisse start.
De onderzoekers ontdekten dat mensen zich vaker inschreven bij een sportschool na hun verjaardag, bij de start van een nieuw jaar en aan het begin van de week. Dit bleek ook te gelden voor plannen om te gaan diëten. Mensen vulden op Google vaker de zoekterm ‘dieet’ in op, of vlak na, speciale dagen en aan het begin van de week.
Het advies van de onderzoekers is om belangrijke voornemens en plannen uit te stellen tot een bijzonder, speciaal moment. De kans op succes is dan het grootst. Lukt het de eerste keer niet dan is er altijd de mogelijkheid om bij een volgend bijzonder moment opnieuw te beginnen.
Bronnen: NRC Carrière, Association for Psychological Science