Een aantrekkende economie, een dalende werkloosheid en een toename van schaarse profielen. De arbeidsmarkt trekt aan en werkgevers raken langzaam in een felle strijd verwikkeld om de best passende medewerkers. Met een veelvoud aan mogelijkheden om een vacature uit te zetten, is het steeds lastiger om keuzes te maken.
Uit onderzoek van TNS Nipo blijkt dat werkgevers in de publieke sector overwegend kiezen voor het intern uitzetten en op de website plaatsen van een vacature. Werkzoekenden in publieke sector kiezen voor een breder palet aan mogelijkheden in hun zoektocht. Zo laten publieke organisaties kansen onbenut om de juiste medewerker te vinden.
TNS Nipo heeft in opdracht van Driessen HRM onderzoek gedaan naar de zoektocht van werkzoekenden -zowel latent als actief- naar een baan in de publieke sector én van publieke organisaties naar een medewerker. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste werkzoekenden kiezen voor de directe benadering van een organisatie bij interesse in een baan. Vacaturesites, uitzendbureaus en werk.nl zijn ook een belangrijke bron voor werkzoekenden. Werkgevers kiezen daarentegen met name voor het intern communiceren en het plaatsen op de eigen website bij een openstaande vacature. De publieke sector laat hiermee kansen onbenut: vacaturesites (30%) en uitzendbureaus (42%) zijn voor werkzoekenden namelijk een belangrijk kanaal in hun zoektocht naar werk in de publieke sector. Organisaties zien hier duidelijk minder heil in: in slechts 12% van de gevallen kiezen zij voor vacaturesites en in slechts 24% van de gevallen voor uitzendbureaus.
Lager opgeleiden benaderen in de zoektocht vaker een werkgever en nemen sneller contact op met het UWV. Hun netwerk, vacaturesites of LinkedIn zetten lager opgeleiden juist minder vaak in. Hoger opgeleiden laten een tegenovergesteld beeld zien. Zij zetten hun netwerk, LinkedIn en vacaturesites juist vaker in bij de zoektocht naar een passende functie. In leeftijd zijn ook verschillen te zien. Zo maken 18-25 jarigen in hun zoektocht, vaker dan andere leeftijdscategorieën, gebruik van Facebook en minder vaak van kranten. Als 55-64 jarigen zoeken naar een baan, maken ze vaker gebruik van het UWV, een uitzendbureau, werving & selectiebureaus en kranten. Zij maken minder gebruik van LinkedIn en websites van organisaties.
Werkzoekenden die actief op zoek zijn naar een baan in de publieke sector kiezen vaker voor het UVW, uitzendbureaus en Facebook. Latent werkzoekenden vinden juist LinkedIn belangrijk in hun zoektocht. Binnen de sectoren in de publieke sector zien we ook nog een aantal opvallende verschillen. Zo vinden werkgevers in de cultuursector het minder belangrijk de vacature eerst intern uit te zetten en maken ze eerder gebruik van hun netwerk. In het onderwijs is de krant een populair middel, waar de overheid juist kiest voor het uitzetten van een vacature bij een detacheringsbureau en gebruik van LinkedIn. Voor zowel werkgevers als werkzoekenden zijn De Volkskrant en regionale kranten de belangrijkste kranten die gebruikt worden.
Het onderzoek is in opdracht van Driessen HRM uitgevoerd door TNS Nipo onder 1373 respondenten, waarvan 976 kandidaten (werkend of op zoek naar werk in de publieke sector) en 397 werkgevers ((Mede)-eindverantwoordelijken en beslissers als het gaat om het aannemen van nieuwe (tijdelijke) medewerkers in de publieke sector). Voor dit onderzoek is de online vragenlijst voorgelegd aan de doelgroepen.