Zo richting het einde van het jaar en met de feestdagen voor de deur, staat iedereen misschien wel eens een keer extra stil bij GELUK. Ik in ieder geval wel, zeker nadat ik Leo Bormans mocht horen en zien spreken over “Een portie geluk” op ons Jaarcongres HRM met als thema Future Proof.
Misschien kent u Leo Bormans als inspirator of als schrijver van boeken als “The World Book of Happiness” en “The World Book of Hope”. Op het Jaarcongres HRM 2015 verzorgde hij een interactieve en verrassende sessie, met concrete tips die bijdragen aan de beleving van geluk voor onszelf en voor anderen. Wat een helder en herkenbaar verhaal!
Om te beginnen is Leo Bormans heel stellig: “Een mens is een mens”, er is geen onderscheid tussen “mens tijdens werk” en “mens tijdens vrije tijd”. Ieder mens is gewoon steeds voorop gesteld MENS en het doel van mensen is om gelukkig te worden. Maar in deze tijden van permanente verandering zijn er zoveel mogelijkheden, dat we keuzes zullen moeten maken. Kiezen we voor profijt of voor geluk? En kiezen we voor de korte termijn of voor de lange termijn? Bormans geeft een duidelijk advies: het is belangrijk om te kiezen voor geluk op de lange termijn, voor een betekenisvol leven en niet alleen voor ‘fun’ op de korte termijn.
Hij nam ons vervolgens mee op een zoektocht naar de kern van geluk, vanuit de overtuiging dat optimisme en hoopvol denken aangeleerd kunnen worden. En wie zich zo opstelt is volgens hem gelukkiger, gezonder en succesvoller in studie, relaties, beroep en vriendschap.
Om dit voor ons op een pakkende manier inzichtelijk te maken, vroeg hij alle deelnemers om een van de gelukkigste momenten in ons leven in gedachten te nemen. Wat bleek? Uiteindelijk hebben de meeste echte geluksmomenten voor een groot deel dezelfde kenmerken. Ze zijn onbetaalbaar, kwamen als een verrassing, waren met andere mensen en we kregen een vorm van waardering. Waarom doen we dan altijd het tegenovergestelde, vraagt Bormans zich af en proberen we geluk te kopen en doen we steeds hetzelfde?
Hoewel “een mens” in principe geluk na zou moeten streven over de hele linie (niet alleen “tijdens vrije tijd” of “tijdens werk”), heeft hij wel nog een duidelijk beeld bij de factoren die bepalen hoe gelukkig we ons voelen in ons werk:
– Mag je zijn wie je bent?
– Mag je worden wie je wilt worden?
– Mag je samenwerken met anderen?
– Lever je een bijdrage aan een groter geheel?
Ik denk dat we er als HRM’ers een duidelijke boodschap uit kunnen halen. Om klaar te zijn voor de toekomst zullen we mensen moeten helpen bij het vinden van hun zingeving en hun persoonlijk geluk. Talentmanagement kan daarbij een sleutelrol spelen, zo creëren we een win-winsituatie voor medewerkers én organisaties. Iedere organisatie kan vele malen effectiever en efficiënter gaan werken door medewerkers op hun talenten in te zetten. Op dat wat ze (al) goed kunnen of waar ze in aanleg goed in kunnen worden, in plaats van wat ze nog allemaal te leren hebben. En dan hebben we het niet alleen over high potentials, want talentmanagement gaat veel verder dan dat. Het gaat over het optimaal benutten van de talenten van iedere persoon in de organisatie. Doen wat we willen en kunnen, geeft plezier en geluk, het leidt tot betere werkresultaten, hogere klantenbinding en -tevredenheid én een hogere productiviteit. En dat dan met gelukkige medewerkers.