Artikel
18 jan '16
18 januari '16
3 min

De menselijke maat meten en oprekken

De laatste maanden is het onderwerp ‘Talentmanagement’ zeer nadrukkelijk aanwezig in mijn agenda. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik onze visie op talentmanagement mag delen met veel (potentiële) opdrachtgevers. Tijdens de voorbereiding van de bijeenkomsten over dit onderwerp viel mij op dat je binnen 0,64 seconden op Google 3,8 miljoen resultaten krijgt.

Je zou kunnen zeggen dat alles er al over is gezegd en geschreven. Maar waarom is het dan nog steeds zo moeilijk om het door te voeren in onze scholen en onze organisaties? Na het nodige onderzoek kom ik tot de conclusie dat we rondom ‘het beste uit mensen halen’ meten met een verkeerde visie.

Wij zijn geneigd om ons te focussen op dat wat fout gaat of onvoldoende is

Alles wat wij leren van fouten, zijn de eigenschappen van fouten. Willen we leren van succes, dan moeten we ons met het succes en dat wat goed gaat bezig houden. Als we kijken naar onze systematiek rondom functionering en beoordeling, dan zien we dat heel veel aandacht uitgaat naar dat wat minder goed gaat. We proberen van een 4 een 6 te maken, terwijl we volgens mij veel beter van een 8 een 9 ½ kunnen maken. In datgene wat je namelijk goed kunt en graag doet, kun je wereldkampioen worden. Ook in ons onderwijs ligt de focus veelal op de negatieve dingen. Een rapport met de cijfers 7, 8, 8, 9, 7, 5, 7 en een 6 ½ krijgt als reactie van de leerkracht: “een mooi rapport, alleen erg jammer van die 5. De volgende keer nog iets beter je best doen en dan is die 5 ook weg.”

Zelfvertrouwen is niet hetzelfde als zelfeffectiviteit

Zelfvertrouwen is het vertrouwen in jezelf en niet in het goed kunnen uitvoeren van je taak. Zelfeffectiviteit (efficacy) is het vertrouwen van een persoon in de eigen bekwaamheid om met succes invloed uit te oefenen op zijn of haar omgeving, bijvoorbeeld door een bepaalde taak te volbrengen of een probleem op te lossen. Dit kun je vooral ‘meten’ door het persoonlijk te vragen. Denk aan de twijfels die je als kind misschien wel had of je de sprong naar de andere kant van de sloot wel zou halen. En dat terwijl je vriendje met het grootste gemak over de sloot heen sprong. De kans is aantoonbaar groter dat bij twijfels voorafgaand aan de taak, deze taak minder goed volbracht wordt (in dit geval natte voeten krijgen).

Meer lezen? Dit artikel is geschreven door Marc Oonk, directeur Mensium, en is verschenen in de decembereditie van het magazine Driessen PersoonlijkLees verder op pagina 12 en 13.