Artikel
25 jan '16
25 januari '16
2 min

Hoe houd je je goede voornemens op het werk vol?

Januari is de maand van de goede voornemens zoals stoppen met roken, minder eten en meer bewegen. De wens tot verbetering richt zich natuurlijk ook op de werkvloer. Alle plannen verdwijnen echter vaak al snel weer op de achtergrond door onzekerheid en faalangst. De Engelse krant The Guardian geeft een aantal nuttige tips om dit te voorkomen.

Goede en slechte eigenschappen

Carrièrecoach Alison O’Leary adviseert in The Guardian om eens goed te kijken naar je goede en slechte eigenschappen. Zo kan je niet alleen je valkuilen identificeren en dus voorkomen, maar je wordt er ook zelfverzekerder door. Mensen zijn zich niet altijd bewust van hun goede eigenschappen, omdat deze voor hen vaak vanzelfsprekend zijn. Als je beseft wat voor jou gemakkelijk is, maar moeilijk voor iemand anders, dan kan dit je zelfvertrouwen verhogen. Dat zorgt er voor dat je sneller uitdagingen in je werk durft aan te gaan.

Ga uit van mislukking

Een tweede tip van O’Leary is dat je opzettelijk probeert te mislukken. “Deze uitdaging voelt misschien tegennatuurlijk aan”, aldus de carrièrecoach. Toch adviseert ze deze aanpak. Volgens O’Leary doe je er goed aan alle obstakels te verwijderen die in je weg staan om je carrière een andere draai te geven. Daarbij moet je echter in je achterhoofd houden dat je zal worden afgewezen. “Door afwijzing te verwachten – in plaats van een positieve reactie- zal dat ervoor zorgen dat je minder snel opgeeft na een tegenslag.”

Kleine stappen zetten

Als je de lat hoog legt, kan een nieuw carrièredoel al snel te ambitieus aanvoelen. O’Leary beveelt dan ook aan dat je nadenkt over elke stap die nodig is om je doel te bereiken. Daarvoor schrijf je elke tussenstap richting een doel op. Vervolgens kan je dan starten met de leukste en gemakkelijkste stap. Zo zet je het proces namelijk echt in gang. Daarmee maak je je doel bereikbaar en de weg er heen overzichtelijk.

Bronnen: NRC Carrière, The Guardian