Artikel
14 mrt '16
14 maart '16
3 min

Generatie Z wil ondernemerschap en snelle, visuele communicatie

Veel bedrijven hebben hun werkomgeving net aan Generatie Y aangepast. De volgende generatie staat echter al weer in de startblokken. Het gaat om Generatie Z, oftewel degenen die tussen 1995 en 2010 zijn geboren. Werkgevers zullen zich nu op deze nieuwkomers moeten gaan voorbereiden.

Piet-Jan van Gerwen, Vice President Human Capital Services (HCS) EMEA van Xerox Nederland, geeft tips hoe organisaties Generatie Z aan zich kunnen binden. Ook heeft hij adviezen hoe werkgevers ervoor kunnen zorgen dat de leden van Generatie Y uitgroeien tot effectieve managers.

Generaties Z en Y

Generatie Z lijkt volgens Van Gerwen op het eerste gezicht een voortzetting van Generatie Y. Toch is er volgens hem sprake van een aantal opmerkelijke verschillen. “Generatie Z-mensen worden gezien als meer verantwoordelijke en hardere werkers dan hun voorgangers. Daarnaast zijn ze op zoek naar een sociale en relaxte werkomgeving die aansluit op hun levensstijl. Werknemers die deel uitmaken van Generatie Z zijn, nog meer dan leden van Generatie Y, geneigd om te kiezen voor een werkgever die past bij hun persoonlijke waarden en interesses”, aldus Van Gerwen.

Ondernemersgeest

Volgens een enquête van Mintel uit 2014 wil 61 procent van Generatie Z het liefst zelfstandig ondernemen. “Bedrijven zouden deze ondernemersgeest moeten stimuleren om voor optimale bedrijfsresultaten te zorgen”, vindt Van Gerwen. Secundaire arbeidsvoorwaarden zoals recreatiezones sluiten volgens hem aan op de zoektocht van Generatie Z naar de ideale werkomgeving en een gevoel van verbondenheid op het werk. Van Gerwen stelt dat het daarnaast moeilijk is om de aandacht van Generatie Z vast te houden. “Ze nemen snel informatie tot zich via uiteenlopende platforms en schermen. Waar Generatie Y een tekstgerichte generatie was die blogs schreef en content deelde via community’s zoals Facebook, geven leden van Generatie Z de voorkeur aan snelle visuele communicatie via apps als Snapchat en Instagram.”

Projectmanagement-apps

De communicatie met Generatie Z is een van de belangrijkste aandachtspunten voor managers uit Generatie X en Y, die gewend zijn aan uitgebreide rapportages. Van Gerwen adviseert dat ze voor een effectieve communicatie met Generatie Z afstand moeten doen van e-mail, nieuwsbrieven en zelfs blogs. Portals en intranetten zullen een cruciale rol spelen bij een effectieve communicatie met de nieuwe generatie werknemers. Van Gerwen: “Dit vraagt om projectmanagement-apps waarmee managers taken aan medewerkers kunnen toewijzen en projectgroepen kunnen samenstellen en instant messaging-toepassingen voor snelle communicatie tussen teamleden.”

Korte, visuele boodschappen

Van Gerwen benadrukt dat we niet alle leden van Generatie Z over één kam moeten scheren. Ook valt het volgens hem niet te voorspellen hoe de generatie zich ontwikkelt binnen een smeltkroes met vier andere generaties. Hij geeft nog een aantal tips voor een effectieve omgang met de toekomstige werknemers. “Geef blijk van maatschappelijk verantwoord en milieubewust ondernemerschap en zorg daarnaast voor een omgeving die in het teken staat van plezier op het werk. Betrek Generatie Z bij projecten die aansluiten op hun onafhankelijke ondernemersgeest, moedig samenwerking aan en betrek hen bij de besluitvorming. Communiceer tot slot met korte, visuele boodschappen via uiteenlopende apparaten.”

Enorme snelheid

Volgens Van Gerwen hoeven managers zich geen zorgen te maken over de enorme snelheid waarmee deze generatie lijkt te werken, vergeleken met werknemers uit eerdere generaties. “De bereidheid van Generatie Z om een positieve bijdrage te leveren, mooie dingen te creëren en succes te boeken zal uiterst waardevol blijken voor de toekomst van uw onderneming!”

Bron: Briskmagazine.nl