ABU en NBBU, de brancheverenigingen voor de uitzendsector, nemen deel aan de campagne ‘Open voor 50-plus’. Het gaat om een campagne die UWV en MKB Nederland vanaf medio 2014 voeren. De uitzendkoepels gaan hun leden oproepen om bij een zoekvraag naar een uitzendkracht ook altijd een 50-pluskandidaat aan te bieden.
UWV benadrukt dat aandacht voor de positie van 50-plussers op de arbeidsmarkt hard nodig blijft. Oudere werkzoekenden vinden nog altijd moeilijk werk ondanks een betere arbeidsmarkt. Volgens Jurriën Koops, directeur van ABU, is het een ongewenste situatie, die snel moet veranderen. Hij stelt dat de uitzendbranche heel goed in staat is 50-plussers weer aan het werk te helpen. “Van de oudere werkzoekenden die vanuit de WW weer een baan vinden, gaat circa 30 procent aan de slag door bemiddeling van een uitzendbureau of intermediair. Samen met onze leden dragen wij dan ook graag ons steentje bij aan deze campagne.”
Marco Bastian, directeur NBBU, benadrukt dat de positie van oudere werkzoekenden op de arbeidsmarkt nauwelijks verbetert en dat het daarom belangrijk is dat werkgevers dit potentieel benutten. “Uitzendbureaus zijn als geen ander in staat om opdrachtgevers te overtuigen van de toegevoegde waarde van 50-plussers. We moeten deze ervaren en meestal zeer gemotiveerde mensen niet afschrijven, maar juist in deze groep blijven investeren.”
UWV en MKB-Nederland zijn blij dat de uitzendsector meedoet aan de campagne en dat de uitzendkoepels hun leden gaan oproepen om bij zoekvragen ook altijd een 50-plusser aan te bieden. “Onderzoek van UWV laat zien dat de bereidheid om 50-plussers te helpen onder uitzendbureaus al groter is dan gemiddeld”, vertelt Betsie Gerrits, programmamanager 50-plus bij UWV. Rond de 40 procent van de uitzendbureaus wil volgens haar extra maatregelen treffen om een 50-plusser in dienst te nemen tegen een derde van de bedrijven.
Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland, vindt het belangrijk dat werknemers tot hun pensioenleeftijd volledig en volwaardig meedoen op de arbeidsmarkt. “Met deze campagne willen wij bereiken dat werkgevers zich beter bewust zijn van de meerwaarde van werknemers van 50 en ouder en vooroordelen wegnemen. Een uitzendbureau of intermediair is voor ondernemers een heel geschikte manier om aan nieuwe medewerkers te komen, vast of flexibel. Ik ben daarom blij dat onze leden ABU en NBBU de campagne steunen.”
De campagne Open voor 50-plus prikkelt werkgevers om geschikte 50-plussers uit te nodigen wanneer zij personeel zoeken. Werkgevers met belangstelling hiervoor kunnen zich melden via de site www.openvoor50plus.nl. ‘Open voor 50-plus’ is op 9 mei weer van start gegaan op radio en internet.
Bron: UWV