Aan kennis en vaardigheden blijf je werken, zo haal je het beste uit jezelf. In dat kader stuitte ik de laatste tijd steeds op trainingen op het gebied van Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP). Ik werd nieuwsgierig naar NLP en wat het voor HR en/of voor mij kan betekenen, hoog tijd dus om me eens verder te verdiepen. Bij alles wat ik las, werd er steeds op gewezen wat een meerwaarde NLP kan bieden, zowel persoonlijk als werk gerelateerd. Ook (of zeker) voor HR-professionals blijkbaar een interessant thema.
NLP-ers zijn duidelijk enthousiast en geven aan dat allerlei doelgroepen gebaat zijn bij een NLP-training. Dit geldt zowel voor mensen die functioneel geïnteresseerd zijn in NLP, waar bijvoorbeeld samengewerkt wordt met collega’s of externe contacten. Maar ook voor iedereen die er in zijn privéleven zichzelf mee wil verrijken. Natuurlijk zijn er ook extremere voorbeelden, zo las ik toevallig een blog over hoe Donald Trump bepaalde NLP-trucs zou gebruiken om zijn publiek te beïnvloeden. En dat de aanpak van Emile Ratelband ook op NLP gebaseerd is. Dit zijn bijzondere voorbeelden natuurlijk, maar even iets dichter bij huis: wat kan NLP betekenen voor HRM-professionals?
NLP laat zich omschrijven als een methode om inzicht te krijgen in de drijfveren en motivaties van ons handelen. De methodiek beschrijft de dynamiek tussen ons brein (neuro) en taal (linguïstiek) en hoe onze emoties en ons gedrag beïnvloed worden door de interactie tussen beiden. Dat geeft inzicht in hoe je zintuigen met informatie omgaan, hoe je informatie verwerkt, hoe dit tot bepaald gedrag leidt en hoe je op anderen overkomt. Waardoor je je eigen communicatie beter kunt sturen en beter aan kunt sluiten bij anderen, om zo effectiever te worden in communicatie en samenwerking met anderen.
NLP is dus voor iedereen die zich verder wil ontwikkelen en wordt daarom steeds vaker in allerlei beroepen en omgevingen toegepast. Welke professional is er niet gebaat bij effectieve communicatie? Zeker HRM’ers, die volop te maken hebben met gesprekken met sollicitanten, met medewerkers op allerlei gebieden zoals coaching, verzuim of conflicten, of overleggen met managers. Mij lijkt dan ook dat NLP inderdaad een mooi hulpmiddel kan zijn voor HRM om het positieve verschil te maken in gedrag, motivatie en resultaat op de werkvloer.
Uiteraard ben ik ook de nodige kritiek tegengekomen. Volgens sommige wetenschappers en psychologen ontbreekt een wetenschappelijke onderbouwing en zij zien NLP dus als pseudowetenschap. Maar ook al zou het geen wetenschappelijk onderbouwde methode zijn, dan kan het nog altijd wel een werkzame methode zijn toch?