Diversiteit op de werkvloer heeft duidelijk meerwaarde. Het levert bijvoorbeeld meer feitgerichtheid op en het leidt tot meer innovatie. Zo blijkt uit vele studies.
De laatste jaren waren er verschillende onderzoeken die een ander groot voordeel lieten zien van diversiteit in teams. Deze zijn namelijk gewoon slimmer. Samenwerken met mensen die anders zijn dan jij daagt je brein uit om op een nieuwe manier te denken. In een artikel van Harvard Business Review worden drie redenen genoemd waarom teams met diversiteit slimmer zijn: meer gericht op feiten, zorgvuldiger omgaan met feiten en meer innovatie.
Mensen met verschillende achtergronden kunnen het beeld van wat normaal is binnen een sociale meerderheid veranderen. Zo kunnen ze een groep aanzetten tot een nieuwe manier van denken.
In een onderzoek dat verscheen in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Journal of Personality and Social Psychology (2006) werden 200 mensen ingedeeld in nep-jury’s van zes personen. De jury’s waren of geheel blank of ze bestonden uit vier blanke en twee donkere mensen. Ze kregen een video te zien van een rechtszaak met een zwarte verdachte en blanke slachtoffers. Daarna moest de jury besluiten of de verdachte schuldig was.
De gemengde jury’s wisten meer feiten naar boven te halen en ze maakten minder feitelijke fouten tijdens het bespreken van de zaak. Fouten werden nog in diezelfde bespreking gecorrigeerd. Een mogelijke verklaring daarvoor was dat de blanken in de gemengde jury’s het bewijsmateriaal nauwkeuriger bekeken.
In een serie experimenten in Texas en Singapore (2014) lieten onderzoekers mensen met een economische studie door een nagebootste supermarkt lopen. Ze moesten daarbij raden naar de prijs van producten. Het ging om etnisch diverse of homogene teams. De leden van de diverse teams schatten de prijzen 58 procent vaker juist in dan de deelnemers van de andere teams.
Diverse teams blijven objectiever in verschillende situaties. Daarbij kennen ze meer controle op individuele acties van leden, waardoor ze gezamenlijk naar een doel toe kunnen werken. Meer diversiteit maakt werknemers bewust van hun vooroordelen. Dit voorkomt dat deze hen blind maken voor essentiële informatie.
Meer diversiteit in een team kan ook zorgen voor een andere verwerking van informatie die nodig is voor de beste keuzes. Onderzoekster Katherine Philips van de Northwestern University (2009) verdeelde leden van studentenverenigingen in groepen van vier mensen. Zij moesten allemaal dezelfde interviews lezen met betrekking tot een moordzaak. In alle groepen zaten drie mensen uit dezelfde studentenvereniging. De vierde deelnemer kwam van een andere of van dezelfde vereniging. De drie leden uit dezelfde studentenvereniging overlegden eerst samen over wie volgens hen de moordenaar was. Nadat zij vijf minuten hadden gepraat, kwam de vierde deelnemer erbij om zijn mening te delen.
De teams met een ‘vreemdeling’ in hun midden voelden zich minder zeker over hun keuze voor de moordenaar, maar ze maakten wel vaker de juiste keuze. De groepen behandelden informatie nauwkeuriger door de diversiteit binnen het team.
Organisaties moeten altijd innoveren om zich staande te houden. Een van de beste manieren daarvoor is het binnenhalen van meer diversiteit. Bij 4277 Spaanse bedrijven werd in 2011 onderzoek gedaan naar de geslachtsdiversiteit binnen R&D-teams. Teams met een vrouwelijke meerderheid wisten in twee jaar meer radicale vernieuwing te veroorzaken dan teams met mannen in de meerderheid.
Uit ander onderzoek (gepubliceerd in 2015) bleek dat culturele diversiteit een zegen is voor innovatie. Onderzoekers bekeken de gegevens van 7615 bedrijven die meededen aan de London Annual Business. Dat is een onderzoek naar de prestaties van bedrijven. Bedrijven met een cultureel diverse top ontwikkelden meer nieuwe producten dan bedrijven met een homogene top.
Het aantrekken van mensen van verschillende geslachten, rassen, etniciteiten en nationaliteiten kan stimulerend werken op het intellect van een bedrijf. Het zorgt dat mensen over hun vooroordelen heen stappen en nagaan waar deze op gebaseerd zijn. Dit leidt tot een succesvollere organisatie.
Bronnen: Management Team, Harvard Business Review