Artikel
23 feb '17
23 februari '17
3 min

7 tips om de medewerker te zijn, die je graag wilt hebben

“Hoe laat ik mijn teamleden (of een specifiek teamlid) ...x... doen?”. Een vraag die managers nogal eens stellen aan leiderschapsexpert Kevin Eikenberry. Meestal draagt hij dan ideeën aan vanuit een coachend perspectief. Maar het liefst houdt hij een spiegel voor: “Kijk eerst eens naar jezelf!”.

Kevin Eikenberry geeft aan dat managers het gedrag van hun medewerkers aanzienlijk minder kunnen beïnvloeden, als hun eigen gedrag niet overeenkomt met wat zij van hen verwachten. Ligt behoorlijk voor de hand. Maar zijn blog zette mij aan het denken en volgens mij helpen zijn 7 tips iedereen om in een samenwerking meer gedaan te krijgen. Van een ander, maar ook van jezelf…

1. Wees proactief

Wanneer mensen betrokkenheid en autonomie ervaren in hun werk en de resultaten, zullen zij proactief zijn. Medewerkers zullen initiatief nemen en ook verantwoordelijkheid dragen voor hun werkzaamheden. Ook worden eventuele fouten erkend en aangepakt. Geldt dit ook voor jouzelf?

2. Luister goed

Luisteren is van groot belang als het gaat om communiceren en het aangaan van relaties, ook op de werkvloer dus onmisbaar. De uitdaging zit hem vervolgens niet zozeer in het ‘kunnen’, want mensen weten prima hoe ze goed moeten luisteren. Maar het probleem is meer de ingeslopen gewoonte dat we het niet vaak genoeg doen. Geef het goede voorbeeld door vaker te zwijgen en goed te luisteren.

3. Verwacht het beste in anderen

Door alleen het beste in anderen te verwachten, versterken werkrelaties en onderling vertrouwen. Ook ontstaan minder conflicten, in aantal en in omvang. Zelfs wanneer zich dan fouten voordoen, zal het onderling vertrouwen dat mensen in elkaar hebben volgens Eikenberry een positieve impact hebben op het oplossingsvermogen.

4. Besteed je tijd optimaal

We hebben allemaal dezelfde 1.440 minuten per dag te besteden. Het draait dan ook niet om het aantal minuten, maar om hoe ze benut worden. Zeker op het werk. Hoe meer gefocust medewerkers zijn en hoe meer zij zich richten op hun werk(resultaten), des te productiever kunnen ze worden. Hoe goed besteed jij je tijd?

5. Blijf in ontwikkeling

De wereld om ons heen is volop in verandering. Organisaties vragen dan ook meer en andere kwalificaties van hun personeel. Er is steeds meer vraag naar medewerkers die willen groeien, zich willen ontwikkelen en verbeteren. Ongeacht op wat voor manier en om welke beweegredenen. Zorg dus dat je hier zelf ook voldoende op inzet.

6. Wees positief

Als hij betaald kreeg voor elke manager die tegen hem klaagde over de negatieve houding van zijn team dan kon hij met pensioen, zo beweert Eikenberry. We weten allemaal dat onze houding belangrijk is, niet alleen voor managers maar voor iedereen een duidelijke boodschap: Wees positief!

7. Eigen invulling

Na deze opsomming van positieve gedragingen, nodigt Eikenberry tot slot expliciet uit om na te denken over juist dat specifieke gedrag, die ene vaardigheid of die houding die je mist in de opsomming. Denk goed na welk gedrag je nog meer verlangt van medewerkers, maar vooral: kijk op dat aspect nog eens goed in de spiegel om te zien of je zelf het goede voorbeeld geeft.

Dus: start bij jezelf en werk er oprecht aan om de medewerker te zijn, die je graag wilt hebben!

Bron: www.kevineikenberry.com

Monetta Driessen
HR-redacteur