Nieuwe werknemers promoten hun werkgever uitstekend. Zo laat recent, grootschalig onderzoek van Effectory zien, dat plaatsvond onder 280.000 medewerkers in Nederland. Werkgevers doen er goed aan hier bewust mee om te gaan.
Ruim 86 procent van het personeel dat minder dan een jaar in dienst is bij een werkgever, raadt deze aan bij vrienden en kennissen. Vanaf het tweede jaar daalt dit percentage. Na vijf jaar beveelt nog 70 procent de werkgever aan. Het betekent dat nieuwe medewerkers voor organisaties een goedkope en gemakkelijke manier zijn om meer talent aan te trekken.
In hun eerste jaar zijn nieuwe medewerkers zeer positief over hun werkgever. Van hen is 78 procent trots op de organisatie en 90 procent tevreden over de werkzaamheden. Ze zijn ook erg blij met hun collega’s (89 procent) en hun leidinggevende (85 procent).
Vijf jaar na binnenkomst is nog zo’n 70 procent van de medewerkers trots op de organisatie en 84 procent tevreden over de werkzaamheden. Verder is 84 procent dan enthousiast over de collega’s en 77 procent over de leidinggevende. Naarmate de lengte van het dienstverband toeneemt, blijven de percentages dalen. Wel vlakt de afname steeds meer af.
Guido Heezen, directeur van Effectory stelt dat het enthousiasme van het eerste jaar steeds meer plaats maakt voor realisme. “Medewerkers die binnenkomen, zijn overdonderd door alle nieuwe indrukken. Ze zien alle aspecten van de organisatie voor het eerst en in de meeste gevallen spreekt dit ze enorm aan.” Naar verloop van tijd komen volgens Heezen pas de minder rooskleurige aspecten in beeld. “Ieder huisje heeft zijn kruisje, dit geldt ook voor organisaties. De loyale medewerkers, die echt bij de organisatie passen, blijven over.”
Voor werkgevers zijn nieuwe medewerkers dus zeer interessant voor het aantrekken van het juiste talent. Heezen: “Deze medewerkers hebben de selectieprocedure al succesvol doorlopen. Ze passen bij de organisatie en kunnen goed inschatten wie in hun kennissenkring ook in het plaatje past. Ze vertellen enthousiaste verhalen en maken zo waardevolle reclame.”
Effectory ziet ook dat talent dat via medewerkers binnenkomt, meestal goed bij de organisatie past. Heezen raadt werkgevers aan om bewust om te gaan met de ambassadeursrol van de nieuwe medewerkers. “Blijf goed in contact met nieuwe mensen. Hebben ze alle informatie die ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen? Begrijpen ze hoe de organisatie functioneert?”
Bron: Managersonline.nl