Een salarisadministrateur heeft vanuit het verleden een wat stoffig imago. Jammer, want dat is zeker niet meer van deze tijd. De handmatige mutaties zijn ingeruild voor volledig gedigitaliseerde en geautomatiseerde processen en e-HRM systemen. Waar de salarisadministrateur 2.0 schommelt tussen twee werelden en nog volop in de overgang zit tussen handmatig werk en automatisering, werkt de salarisadministrateur 3.0 volledig digitaal.
De salarisadministrateur 3.0 kan het beste omschreven worden als de salarisadviseur. De salarisadviseur is steeds minder tijd kwijt met het uitvoerende werk en daarom gaat adviseren een steeds centralere rol spelen in de dagelijkse werkzaamheden. De vraag is dus: hoe ziet deze functie er in de nabije toekomst uit?
Waar salarisadministratie jarenlang bestond uit het oppakken van de “over de schutting gegooide” salarisadministratie van anderen, of het aanbieden van een vaste, vooropgestelde reeks oplossingen en adviezen, is de rol van de salarisadministratie uitgegroeid tot een adviesorgaan. Hierin staat oplossingsgericht advies centraal, specifiek afgestemd op de behoefte van de klant. Expertise op het gebied van wet- en regelgeving, fiscale en sociale wetgeving, globalisering en veranderende markten behoren tot het toekomstprofiel van de salarisadviseur. Daarnaast is het formuleren van een visie erg belangrijk om de klant voor te bereiden op en mee te nemen in de komende veranderingen. De toegevoegde waarde van een salarisadviseur wordt bepaald door een sterke toekomstvisie en expertise, waarin hij of zij volledig ondersteund wordt door geautomatiseerde salarisprocessen.
De salarisadviseur is informatiedeler. Klanten willen steeds sneller en eenvoudiger beschikken over gegevens en managementinformatie. Transparantie in de werkzaamheden van een salarisadviseur en 24/7 toegang tot de laatste HR-informatie, zijn voor veel klanten niet meer weg te denken. De salarisadviseur zal de klant moeten leiden in de grote hoeveelheid data. Door het opstellen van klant specifieke rapportages, wordt de klant geïnformeerd over de voor hen belangrijke vraagstukken. Maar niet alleen klant specifieke informatie wordt behapbaar gemaakt, ook de branche-informatie en ontwikkelingen in de markt. Op deze manier maakt de salarisadviseur zich onmisbaar in het web van informatie en data.
Over welke kwaliteiten moet de nieuwe salarisadviseur beschikken om zich als adviseur en informatiedeler onmisbaar te maken? En welke talenten hebben ontwikkeling en sturing nodig ten opzichte van het huidige functieprofiel? Het in gesprek zijn en blijven met elkaar is belangrijk. Op deze manier kun je precies achterhalen waar het probleem of de uitdaging zich bevindt. Dit vraagt om sterke communicatievaardigheden.
De salarisadministrateur is dus adviseur, informatiedeler en communicatie expert. De salarisadviseur biedt de menselijke emotie, talenten en kwaliteiten als verlengstuk van de geautomatiseerde processen en digitalisering. Maar de salarisadviseur is ook een gids die je door de grote hoeveelheid data leidt en fungeert als communicatietalent in de zoektocht naar de juiste oplossing en een heldere toekomstvisie.
Bron: https://www.nirpa.nl/