Artikel
3 jul '17
3 juli '17
3 min

Leidt werkgeluk tot betere prestaties?

Naar aanleiding van onze publicatie ‘Werkgeluk’ ontvingen we veel interessante verdiepende vragen. Wat is bijvoorbeeld de invloed van werkgeluk op de financiële en strategische prestaties van een organisatie? Zijn organisaties met gelukkige medewerkers aantrekkelijker voor nieuw talent? Hoe bouw je aan een excellente publieke organisatie waar managers en medewerkers gelukkig zijn en prestaties continu verbeteren? Met andere woorden: hoe word je een High Performance Organisatie (HPO)?

Een High Performance Organisatie, wat is dat?

Op basis van onderzoeksresultaten stelde André de Waal (HPO Center) de volgende definitie voor de HPO vast: 

Een ‘High Performance’-organisatie is een organisatie die significant betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, gedurende een periode van tenminste vijf jaar, door zich op een gedisciplineerde manier te concentreren op datgene wat echt belangrijk is voor de organisatie. 

Kenmerken HPO-organisatie

Het blijkt dat HPO-organisaties jaar na jaar betere financiële en niet-financiële resultaten laten zien. High Performance Organisaties in de publieke sector blijken o.a. meer essentiële dingen te kunnen doen met dezelfde financiële middelen. Een HPO kenmerkt zich door:

  • Betere houding: medewerkers hebben aandacht voor verbetering en voelen zich meer verantwoordelijk voor de niet-financiële ontwikkelingenproducten, diensten en processen van de organisatie. De innovatiegraad stijgt en nieuwe producten en diensten komen sneller en succesvoller op de markt. Er is een gedeeld gevoel van doelgerichtheid en vernieuwde ‘spirit’.
  • Betere samenwerking: medewerkers werken meer en beter samen met collega´s van andere afdelingen en met leveranciers en klanten. Ze staan meer open voor positieve feedback (feedforward), ideeën en zien zichzelf als onderdeel van een waarde toevoegende keten.
  • Betere organisatie: de organisatie heeft een unieke strategie ten opzichte van concurrenten en werkt meer gefocust en gedisciplineerd. Er worden minder projecten aangenomen, maar die worden wel perfect afgerond, binnen budget en op tijd. De organisatie maakt minder fouten. Het gevolg: een sterke reputatie op het vlak van kwaliteit. 
  • Betere kwaliteit: met hetzelfde budget meer doen tegen hogere kwaliteit, of hetzelfde doen met minder budget maar wel met hogere kwaliteit.

HPO in de publieke sector

De laatste jaren is er veel belangstelling voor het HPO-gedachtegoed vanuit de publieke sector. Voor  een kennisintensieve organisatie als een publieke instelling is kwalitatief goed management heel belangrijk: talentvolle mensen werven, zorgen dat ze blijven en ze op een inspirerende manier managen. Maar zijn medewerkers in een High Performance Publieke instelling ook gelukkiger?

Dat gaan we onderzoeken!

In een grootschalig wetenschappelijk onderzoek onder meer dan 10.000 managers en medewerkers gaan we samen met het HPO Center op zoek naar de antwoorden. We hopen dat u mee wilt doen aan het onderzoek? Dit kan tot 21 juli. 

Als dank ontvangt u als eerste de onderzoeksresultaten én het e-book ‘Een High Performance Organisatie, wat is dat?’