Artikel
4 jul '17
4 juli '17
4 min

Nederlandse organisaties moeten hun successen meer vieren

Organisaties die hun successen vieren, kennen meer saamhorigheid en meer plezier. Het lijkt gemakkelijk om even aandacht te schenken aan het bereiken van je doelen en mijlpalen. Toch gebeurt dit maar weinig. Dat kan met wat simpele aandachtspunten een stuk beter.

Voor de meeste organisaties is arbeid een rationele transactie: we betalen je een salaris voor het werk dat je hier doet. Succesvolle organisaties pakken dat echter anders aan. Hun streven is het beste uit hun mensen te halen. Ze lopen er dan ook niet gedachteloos aan voorbij als dat lukt.

Stil staan bij resultaten

Met het vieren van successen zetten succesvolle organisaties net die extra stap om de prestaties van mensen te erkennen en te zorgen voor een succescultuur. Organisaties die het lukt om regelmatig stil te staan bij mooie resultaten, zorgen daarmee vanzelf voor een enthousiast makende sfeer van plezier en kameraadschap. En het is algemeen bekend, mensen die goed in hun vel zitten, presteren veel beter dan mensen die alleen hun taak vervullen.

Ontspannen succes vieren

Het Rotterdamse bedrijf Intermax heeft een inspirerende manier van successen vieren. Het bedrijf werkt hard, maar neemt ook de tijd om te ontspannen en samen de successen te vieren. “Vieren is een belangrijk onderdeel van ons succes”, vertelt Carola Machwirth, manager human resource & development. “Wij zijn heel kritisch over de stappen die we zetten in de ontwikkeling van ons bedrijf. En dan kan al snel de indruk ontstaan dat iets niet goed genoeg is. Terwijl het in feite juist heel erg goed gaat. Genoeg tijd uittrekken om successen te vieren is voor ons dus ook een tegenwicht tegen de hoge lat die we onszelf opleggen.”

Virtualreality-computer

Bij Intermax worden natuurlijk flessen opengetrokken en taarten aangesneden, maar het bedrijf viert ook op een moderne manier. “Onlangs hebben we een moderne virtualreality-computer aangeschaft. De jongens vinden dat leuk, dus waarom zouden we het niet doen? Ze verdienen het gewoon.” Er zit echter ook gedachten achter. “Het is belangrijk om te ontspannen als er zo vaak hard gewerkt moet worden. Daarnaast zijn we ervan overtuigd dat het de onderlinge saamhorigheid verhoogt als we dit doen. Als zij aangeven hiermee ontspannen plezier te kunnen maken, dan faciliteren we dat graag.”

Bescheidenheid

Volgens Stein van der Weiden, consultant bij Great Place to Work, vieren we onze successen te weinig in Nederland. “Wellicht komt dat ook door de Nederlandse cultuur. Bescheidenheid wordt hier als iets positiefs gezien en dat zou je kunnen tegenhouden om successen te vieren.”

Drie tips om successen vieren te stimuleren

Van der Weiden komt met de volgende drie belangrijke tips om het vieren flink te stimuleren:

  1. Geef persoonlijke cadeautjes. “Ik werkte ooit bij een bedrijf waar ik via het intranet kon aanklikken of ik een bloemetje of een boekenbon voor mijn verjaardag wilde. Een prima oplossing als je niemand wil vergeten, maar het doel van vieren – stilstaan bij een bijzonder moment – wordt hiermee helemaal vergeten.” Persoonlijke aandacht is daarom heel belangrijk. “Bij dit bedrijf krijgt iedereen iets persoonlijks: de ene krijgt een goede fles drank, de ander een persoonlijk uitgezocht boek, echt afhankelijk van het individu dus. En met een handgeschreven kaartje erbij wordt het helemaal persoonlijk.”
  2. Zorg voor unieke cadeaus. Succesvolle organisaties vieren volgens Van der Weiden niet lukraak, maar om hun bedrijfscultuur te versterken. “Kort gezegd: pas wanneer menselijk gedrag in overeenstemming is met de doelen van de organisatie, wordt er een fles opengetrokken. Maar als je ‘vieren’ gebruikt om je organisatiewaarden te versterken, dan is het dus ook logisch om de manier van vieren uniek te maken. Is werk-privé belangrijk, dan organiseer je iets met families erbij. Ik ken een bedrijf waar ze laagdrempeligheid vieren door maandelijks whisky te drinken en een lied te zingen. Bij hen past het en dus is het effectief.”
  3. Betrek medewerkers bij de ideeën hoe iets te vieren. “Niets is zo vervelend als een personeelsfeestje dat bedacht wordt door de directie, waar veel geld aan wordt uitgegeven, maar waar het personeel vervolgens z’n neus voor optrekt. Om ervoor te zorgen dat er geen gat is tussen personeel en management, is het slim om samen ideeën te bedenken over de vorm van vieren.”

 

Bron: PW.