Sommige mensen zoeken conflicten op en anderen gaan ze liever uit de weg. Om efficiënt samen te werken met een collega met een ander ‘conflicttype’ moet je eerst uitvinden hoe diegene reageert in gespannen situaties.
Conflictvermijdende types ontlopen meningsverschillen en vinden harmonie en positieve relaties belangrijk. Ze kwetsen collega’s liever niet en bij hevige discussies kiezen ze een ander onderwerp. Types die conflicten opzoeken, accepteren onenigheid. Ze gaan de confrontatie aan en deinzen niet terug om zaken stevig ter discussie te stellen. Deze mensen stellen directheid en eerlijkheid op prijs. Ze verliezen hun geduld als anderen daar in hun ogen niet aan voldoen.
Voor een goede samenwerking tussen collega’s met verschillende conflicttypes is het belangrijk om eerst goed te bepalen hoe de ander zich gedraagt tijdens een gespannen situatie. Zegt een collega altijd waar het op staat of draait hij (of zij) om de hete brij heen? Met de volgende drie tips krijg je zicht op iemands persoonlijke conflictstijl:
Observeer de ander. Het maakt daarbij niet uit of je hem (of haar) al goed kent. Hoe gaat de collega om met een stevige discussie tijdens een vergadering? Wat is zijn houding als iemand het niet met hem eens is? Oftewel, welke patronen zitten er in zijn communicatie?
Vraag je collega’s hoe zij de persoonlijkheid van de medewerker ervaren. Bevestigen of ontkennen ze jouw conclusies? Denk aan een vraag als ‘Tijdens de vergadering zag ik Anke de discussie uit de weg gaan, doet ze dat altijd?’. Het is hierbij nadrukkelijk niet de bedoeling om mensen negatief weg te zetten.
Vraag het direct aan de collega, maar doe dat ook weer niet te direct. Voor een prettig begin van het gesprek kun je bijvoorbeeld je conclusies voorleggen. Je kunt ook starten met je eigen voorkeuren: ‘Zoals je misschien hebt gezien, ga ik gemakkelijk de discussie aan, wat vind jij daarvan?’.
Als je inzicht hebt verworven over de ander dan kun je gemakkelijker eventuele onenigheden oplossen. Als jullie allebei het liefst een conflict vermijden, dan is het belangrijk dat een van beide de leiding neemt. Ga op een bedachtzame manier met elkaar om en omzeil de meer lastige onderwerpen niet.
Zoeken jullie allebei het conflict op, dan is het verstandig om extra tijd te steken in de voorbereiding van het gesprek. Besef je dat jullie beiden ongeduldig kunnen zijn en zorg daarom voor pauzemogelijkheden tijdens de discussie. Bereid je ook voor op een verhitte discussie. Pauzeer even of maak een ommetje als de emoties te hoog oplopen.
Ga jij het conflict gemakkelijk aan maar gaat jouw collega dat uit de weg? Dan doe je er goed aan je collega te vragen actief deel te nemen aan het gesprek en directe meningen te geven. Let erop dat je niet de pestkop uithangt en wees zo geduldig mogelijk.
Ben jij een conflictmijder en heb je te maken met een conflictzoekende collega, dan is het verstandig dat je expliciet aangeeft waar je behoefte aan hebt. Zeg bijvoorbeeld: ‘Voor een productief gesprek is het belangrijk dat je geduldig bent.’ Communiceer direct en duidelijk en wek zo respect bij je collega op.
Bron: MT