Wat komt er kijken bij de invulling van participatiebanen?
Nory: “Als het gaat om werving en selectie willen we alles zo ‘normaal’ mogelijk organiseren. Er is gekeken naar het reguliere wervingsproces en hoe dit er goed op aansluit. We vullen participatiebanen op verschillende manieren in. Dat kan bijvoorbeeld een reguliere functie zijn die ontstaat.”
Kees: “Nory heeft daarin een belangrijke rol op zich genomen om telkens antwoord te geven op de vraag: ‘Zou dit in potentie een participatiebaan kunnen zijn?’ Wij ontzorgen, monitoren en adviseren. Denk bijvoorbeeld aan het samenstellen van een passend functieprofiel.”
Nory: “Je ziet ook nieuwe banen ontstaan die heel geschikt zijn voor mensen uit deze doelgroep. We hebben een format opgesteld voor een profiel van een participatiebaan. Dat is bewust gedaan, zodat wij rechtstreeks met onze samenwerkingspartners kunnen communiceren. In dit wervingsprofiel zijn factoren opgenomen als benodigde sociale capaciteiten, mate van fysieke belasting en de omgevingsdynamiek. Het Werkbedrijf Rijk van Nijmegen / UWV is een partner met veel geschikte kandidaten in hun portfolio. We vragen van onze partner en sollicitant om te kijken naar wat iemand nodig heeft om goed te kunnen werken. Dit komt explicieter aan bod dan bij reguliere vacatures.
Kees: “We realiseren ons dat we banen moeten creëren vanuit de Wet banenafspraak, maar we willen wel breed blijven kijken en ons niet beperken tot de doelgroep. Het is opgezet als project. Inmiddels zijn we 18 maanden verder en zitten we in de fase van overdracht. Het wordt onderdeel van het reguliere werktraject.”
Nory: “We willen de inclusiviteit het liefst in de genen van de organisatie hebben zitten, dat afdelingen zich bij een nieuwe vacature de vraag stellen: kan een nieuwe collega met een arbeidsbeperking deze vacature evengoed vervullen? Wij geloven erin dat als dat zo is, die weg zich vanzelf opent om duurzame banen te creëren. En we het niet doen omdat het moet.”
Hoe kijken jullie naar de toekomst?
Kees: “We leveren hoogwaardige academische zorg. Ontwikkelingen in digitalisering en robotisering maakt dat het Radboudumc heel bewust keuzes maakt, denk aan het elektronisch patiëntendossier en nieuwe onderzoekstechnieken. De uitdaging blijft, ook in tijden van bezuinigingen waar we mee te maken hebben, hoe we er toch voor kunnen zorgen dat we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt plaats blijven bieden binnen onze organisatie. Hoe kunnen we deze mensen met hun talenten een bijdrage laten leveren aan onze strategie en missie? Hoe komt het in de genen bij de HR-adviseurs, die met leidinggevenden van afdelingen het gesprek aangaan? Regelmatig moeten vooroordelen worden bijgesteld. Het blijven delen van verhalen en succesvolle voorbeelden zal zorgen voor de olievlekwerking. Dat is onze overtuiging.”