13 nov '17
13 november '17
3 min

High Performance Organisatie (HPO)

Het blijkt dat HPO-organisaties jaar na jaar betere resultaten laten zien. Zo presteren ze beter op onder andere klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid en innovatie. Publieke HPO’s blijken meer te kunnen doen met hetzelfde budget voor een hogere kwaliteit.

Een ‘High Performance’-organisatie is een organisatie die significant betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, gedurende een periode van tenminste vijf jaar, door zich op een gedisciplineerde manier te concentreren op datgene wat echt belangrijk is voor de organisatie.

 

 

Het HPO Center onderzoekt al jaren lang de beslissende factoren voor het jaren op rij hoog presteren. Dit heeft het HPO-raamwerk opgeleverd: een conceptueel en wetenschappelijk onderbouwde structuur die gebruikt kan worden om vast te stellen wat er moet gebeuren om de prestaties van een organisatie voor de langere termijn te verbeteren.

Behalve betere financiële resultaten zijn er ook nog andere voordelen van een HPO te benoemen. Zo blijkt dat een High Performance Organisatie onder andere aantrekkelijk is voor nieuw en bestaand talent en een betere dienstverlening heeft met minder financiële middelen.

Kenmerken van een HPO

Uit het jarenlange onderzoek zijn vijf kenmerken van een HPO geïdentificeerd:

  • Hoge kwaliteit van management: Managers van een HPO kenmerken zich door hun integriteit, besluitvaardigheid, actiegerichtheid, effectiviteit, zelfverzekerdheid en sterke leiderschapsstijl. Als ‘high performance individuen’ (HPI’s) streven zij naar klantgerichtheid, kwaliteit en voortdurende verbetering.
  • Continue verbetering en vernieuwing: Een HPO kent een duidelijke, onderscheidende strategie ten opzichte van haar concurrentie en focust zich op voortdurende verbetering van processen om haar strategie te kunnen realiseren.
  • Lange termijn focus: Een HPO streeft naar continuïteit op lange termijn in plaats van korte termijn voordelen.
  • Hoge kwaliteit van medewerkers: Medewerkers van HPO’s willen resultaatverantwoordelijkheid en willen geïnspireerd raken om tot uitzonderlijk resultaten te komen. Net als het management zijn zij HPI’s die graag iets extra’s doen om zo het beste uit zichzelf en de organisatie te halen.
  • Openheid & actiegerichtheid: Een HPO kent een open en actiegerichte organisatiecultuur waar interactief dialoog en informatie-uitwisseling tussen alle organisatieleden plaatsvindt.

Een organisatie classificeert zich alleen als een HPO als zij over alle kenmerken beschikt. Kortom, focus op en aandacht voor het ontwikkelen van alle kenmerken is van belang. Wel blijkt uit onderzoek dat voor publieke organisaties aandacht voor de HPO-kenmerken kwaliteit van management, openheid & actiegerichtheid en lange termijn focus vooral tot prestatieverbetering leidt.

HPO en werkgeluk

Op basis van data uit een onderzoek van Driessen Groep en HPO Center onder ruim 600 managers, HRM’ers en medewerkers is het Werkgelukmodel ontwikkeld. Dit model toont de relatie tussen HPO, organisatiebetrokkenheid, organisatieattractiviteit en werkbetrokkenheid.

Lees meer over de resultaten van dit onderzoek in de volgende artikelen:

Op naar nog meer werkgeluk

De beste manier voor een organisatie om het werkgeluk van medewerkers te verhogen, is de beweging te maken richting HPO waarin iedereen blij is om te werken bij ‘a winning team’. Het senior management zal nadrukkelijk en zichtbaar voor de organisatie het voortouw moeten nemen. Zij heeft een doorslaggevende rol bij het al dan niet slagen van een transformatie naar HPO en dus met het gelukkiger maken van medewerkers.

HPO in de publieke sector

De laatste jaren is er veel belangstelling voor het HPO-gedachtegoed vanuit de publieke sector. Voor een kennisintensieve organisatie als een publieke instelling is kwalitatief goed management heel belangrijk: talentvolle mensen werven, zorgen dat ze blijven en ze op een inspirerende manier managen.