Vaker strooien met complimenten leidt tot uitmuntende medewerkers. Dit stelt Henk Jan Kamsteeg, leiderschapsexpert en auteur van het boek ‘De kracht van het compliment’.
Mensen hebben de neiging zich te focussen op wat fout gaat. “Al op school gaat alle aandacht naar onze onvoldoendes. Maar waarom zouden we ons niet concentreren op de sterke punten en deze nog sterker maken?”, stelt Kamsteeg. Hij stelt voor om een onvoldoende acceptabel te maken, oftewel van een drie naar een vijf. Vervolgens kunnen mensen zich concentreren op het verbeteren van hun sterke punten. “Want positieve aandacht werkt een stuk motiverender dan het wijzen op fouten.”
Kamsteeg hoort van managers vaak argumenten als ‘waarom zou ik een compliment geven, ik betaal mijn medewerkers toch voor goed werk?’, ‘het is toch gewoon dat werknemers goed presteren’ of ‘ een medewerker die ik te vaak complimenten geef, wil meteen salarisverhoging’. Hij ziet ook dat leidinggevenden simpelweg vergeten om positieve feedback te geven. “Ze nemen goed presterende medewerkers voor lief.”
Volgens Kamsteeg is dat zonde. “Krijgt een medewerker alleen maar feedback op het moment dat iets beter kan, dan zal die persoon nooit echt tot bloei komen. Positieve feedback helpt medewerkers daarentegen wel uit te blinken in hun werk.” Onderzoek naar wat medewerkers motiveert om hun werk goed te doen, laat zien dat interessant werk op nummer één staat en erkenning op twee. “Salaris staat pas op vijf.”
Als manager moet je ook niet in het wilde weg complimenten geven. Kamsteeg benadrukt dat een compliment alleen zin heeft als het terecht en oprecht is. Een compliment geeft dan energie. De medewerker wordt enthousiast en gaat met meer kracht aan het werk.
Leidinggevenden moeten negatieve feedback ook weer niet helemaal uitsluiten. “Natuurlijk mag je mensen er op wijzen als iets niet goed gaat, maar de verhouding moet kloppen”, stelt Kamsteeg. Een gezonde verhouding is volgens hem een op vier. Dat betekent één keer negatieve feedback tegenover vier complimenten.
Een compliment kan betrekking hebben op van alles: van prestaties tot uiterlijk of karakter. Daarbij geldt volgens Kamsteeg wel dat een compliment voor wie je bent waardevoller is dan een compliment voor prestaties.
Verder moeten managers letten op het soort compliment. Het gaat erom aan wie je welk compliment geeft en hoe je dat doet. “We zijn geneigd om een compliment te geven op een wijze die we zelf prettig vinden. Maar een compliment komt bij iedereen anders aan. De één vindt het fijn om letterlijk een schouderklopje te krijgen, een ander is daar niet van gediend.”
Voor positieve feedback is dus ook dienend en empathisch leiderschap nodig. Daarvoor moet je interesse in je medewerkers tonen en ze leren kennen. “Complimenten komen vaak niet goed aan omdat we geen rekening houden met de complimententaal van de ander. Pas je compliment dus aan aan de persoon.”
Er is nog een andere reden om wat meer complimenten aan medewerkers te geven. Uit onderzoek van gedragseconoom Dan Ariely komt naar voren dat positieve feedback motiverender is dan een financiële beloning. Je medewerkers zullen dus harder willen werken als je ze regelmatig een compliment geeft.
Bron: Management Team