Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: wat heb ik zin in 2018! Volgend jaar bestaat Driessen 25 jaar en daar ben ik persoonlijk en professioneel enorm trots op. Want 25 jaar als bedrijf overleven, is zeker geen vanzelfsprekendheid. Sterker nog, uit recent onderzoek blijkt dat de gemiddelde levensduur van organisaties dalend is en het voor familiebedrijven in Nederland rond de 24 jaar ligt. Dat betekent dus dat we vanaf 2018 met recht mogen zeggen dat we het bovengemiddeld lang weten vol te houden. En dat is niet niks.
Van een klein familiebedrijf zijn we in die 25 jaar uitgegroeid tot een goed bekende, landelijk opererende en digitaal gedreven familie van bedrijven in het domein van mens en werk, gericht op de publieke sector. Gepaste bescheidenheid is altijd op zijn plaats, maar ik ken aan de andere kant niet zoveel organisaties die datzelfde hebben weten te presteren.
De grote vraag is dan natuurlijk: hoe is dat gelukt? Het antwoord is voor mijn gevoel eigenlijk best simpel: vanaf dag 1 hebben we binnen onze organisatie altijd gehandeld vanuit de overtuiging dat ‘happy employees’ leiden tot ‘happy customers’. Dat is niet altijd even makkelijk en vraagt om veel investeringen en (zelf)vertrouwen, juist in tijden dat het even niet zo goed gaat. Ik ervaar dat ‘werkgelukkige medewerkers’ uiteindelijk betere producten en diensten bedenken en maken, harder werken, slimmer zijn en gewoonweg veel leuker zijn om mee samen te werken. Als collega, maar zeker ook als klant. En als je als ondernemer met goede en bevlogen mensen mag werken voor mooie klanten, dan komen de omzet en de winst vanzelf.
Nou ja, vanzelf is natuurlijk niet helemaal waar. Ook wij moeten keihard werken voor iedere euro en ons stinkende best doen om vervolgens van iedere euro omzet voldoende over te houden. Ook wij hebben te maken met stijgende productie- en loonkosten, digitalisering, een krapper wordende arbeidsmarkt, complexe wet- en regelgeving, forse concurrentie en tarieven die onder druk staan. Maar als ik eerlijk ben, lig ik er niet wakker van. Vanzelfsprekend raakt alles wat betrekking heeft op Driessen mij, voel ik me er persoonlijk en professioneel verantwoordelijk voor en gaat het me enorm aan het hart. Maar zijn al die obstakels, uitdagingen en bedreigingen niet juist de essentie van ondernemerschap? Als alles vanzelf ging, dan was er toch niks aan en
hadden we toch helemaal geen ondernemingen nodig?
Goed en duurzaam ondernemerschap draait in mijn ogen niet uitsluitend om het behalen van financiële resultaten. Voor mij gaat het erom dat je de overtuiging hebt dat de dag van morgen (nog) mooier en beter kan worden dan de dag van vandaag. Dat je er vervolgens samen met de mensen in je team er echt alles aan doet om er het beste van te maken met de middelen die je tot je beschikking hebt. Als dat lukt, dan is dat een heerlijk gevoel en dan mag dat samen gevierd worden. Herstel, dan moet dat samen gevierd worden. Dat gaan we dus ook doen. Noteer vast in de agenda: in de week van 2 t/m 7 april 2018 gaan wij groots uitpakken op onze spiksplinternieuwe en inspirerende Human Campus in Helmond.
Wij gaan niet alleen vieren dat we al 25 jaar werkgeluk mogelijk maken voor mensen en organisaties in de publieke sector, maar zeker ook onze blik richten op de toekomst van ‘mens en werk’. Dat gaan we doen met de mensen aan wie wij zoveel te danken hebben; onze collega’s, flexibele medewerkers en vanzelfsprekend onze opdrachtgevers. Wat we gaan doen, blijft nog even geheim. Wat ik u wel in dit licht kan verklappen is mijn goede voornemen voor 2018: zoveel mogelijk werkgeluk mogelijk maken voor zoveel mogelijk mensen, inclusief mezelf. En dan komt de rest vanzelf, toch?