HR-afdelingen lopen achterstand op als ze geen nieuwe technologieën toepassen. Hierdoor nemen andere afdelingen ze niet meer serieus als businesspartner. Daarom is het tijd dat digitalisering bovenaan het lijstje van HR-managers komt te staan. Dit stellen Sonja de Leeuw – Claassen en Annemieke van der Laan van KPMG.
Technologische ontwikkelingen zoals robotisering en data & analytics staan niet in de top zes van het prioriteitenlijstje van HR-managers, zo blijkt uit onderzoek van KPMG. Volgens De Leeuw – Claassen en Van der Laan is dat een gemiste kans vanwege de megakansen die digitalisering biedt.
Eén van de digitale trends die de medewerkers van KPMG beschrijven, is het gebruik van robotics process automation (RPA). Dat is het automatiseren van transacties met robotics software. RPA neemt binnen financiële afdelingen een enorme vlucht. Dat is logisch, omdat een robot 24/7 werkt en verschillende werkprocessen kan uitvoeren. Organisaties kunnen de software hierbij in eigen beheer programmeren en installeren en de doorlooptijd is relatief kort vergeleken met andere IT-implementaties. Daarmee is het een gemakkelijke manier om procesverbeteringen en efficiency toe te passen.
Een andere trend is cognitieve automatisering. Dit is software met een eigen lerend vermogen om ongestructureerde data, tekst, video’s en afbeeldingen te evalueren. Voorbeelden zijn chatbots voor servicedesks of slimme software voor personeelswerving. Volgens KPMG denkt 36 procent van de HR-afdelingen dat zij cognitieve automatisering gaan gebruiken.
De Leeuw – Claassen en Van der Laan benadrukken dat digitalisering voor CEO’s een belangrijk onderwerp is. Organisaties krijgen te maken met steeds complexere vragen. Ze hebben grote behoefte aan inzicht in hun performance en aan strategisch advies over hun toekomst. HR kan daar met data & analytics voor waardevolle ondersteuning zorgen. Momenteel is het echter vaak al lastig om de totale kosten van het personeelsbestand goed te inventariseren of te bepalen welke competenties over vijf jaar nodig zijn.
Data zijn vaak niet juist, verspreid over verschillende databases of ze ontbreken simpelweg. Daarom is het de kunst om ze te structureren en te interpreteren met slimme technologieën en de hulp van data-analisten.
Bovenstaande ontwikkelingen hebben volgens beide KPMG-medewerkers de nodige gevolgen voor de HR-afdeling. Robots of cognitieve automatisering nemen transactioneel werk over. Gevraagde competenties voor HR-adviseurs gaan richting affiniteit met technologie, analytische vaardigheden en strategische advisering.
Technologische ontwikkelingen maken het ook mogelijk om de HR-dienstverlening te optimaliseren en meer te laten passen bij de klantbehoefte. Medewerkers willen steeds meer dienstverlening op basis van ‘overal en altijd’ en bij voorkeur via de telefoon. Daarnaast willen ze één plek om hun vragen te stellen. Een voorbeeld is het digitaliseren en via een app aanbieden van het ‘onboardingsproces’. Dat vergroot meteen de betrokkenheid van nieuwe medewerkers en hun tevredenheid over de diensten van IT, Facilities en HR die allemaal via één app lopen.
Ook binnen organisaties geldt het principe dat de klant tot op bepaalde hoogte koning is. Om de klantbeleving te verhogen, is de balans tussen klantgericht en efficiënt belangrijk. De Leeuw – Claassen en Van der Laan bevelen daarom aan om te kijken welke HR-processen de meeste gevolgen voor de medewerker hebben en deze met ‘customer journeys’ te optimaliseren. Daarbij moet HR alle technologische ontwikkelingen zoals apps optimaal inzetten. Onderzoek van KPMG laat zien dat veel HR-afdelingen daarbij worden belemmerd door onvoldoende budget. Dit kan worden opgelost met een goede business case, waarin HR de ‘return on investment’ helder formuleert.
De Leeuw – Claassen en Van der Laan concluderen dat het tijd is dat HR-managers nadenken over de toekomst van HR en nieuwe technologische ontwikkelingen ‘omarmen’. Zo kan HR veranderen in een afdeling met een optimaal efficiënte inrichting van administratieve werkzaamheden door digitalisering. Daarnaast voegen businesspartners echt waarde toe voor de business en kunnen klanten met de nieuwste technologische ondersteuning zelf hun HR-zaken regelen op ieder gewenst ogenblik.
Bron: CHRO