Fontys Hogeschool is eind februari gestart met een zesdaagse cursus 'Werkgeluk'. De bedenkers ervan vinden het de hoogste tijd dat organisaties het eigen personeel centraal stellen in plaats van aandeelhouders of klanten. De cursisten moeten de momenten leren herkennen die iets toevoegen aan het werkgeluk.
Volgens initiatiefnemer Gea Peper draait het bij de nieuwe opleiding Werkgeluk vooral om cultuurverandering. Ze stelt dat een bedrijf er niet moet willen zijn voor het maken van winst. “Wat echt belangrijk is, is de employee-experience.”
De cursus van zes dagen richt zich op professionals zoals HR-managers, algemeen managers en medewerkers van coachingbureaus. De cursisten moeten leren ‘de momenten te herkennen die iets toevoegen aan het werkgeluk’.
Peper is het ermee eens dat gelukkige medewerkers niet alleen iets is van de huidige tijd. Volgens haar is er nu echter wel meer ruimte voor bij organisaties. Een extra stimulans is de krappe arbeidsmarkt. “Ik hoor organisaties die vaak met succes nieuw personeel werven, maar waar tegelijkertijd net zoveel of meer mensen ook vertrekken.”
Docent Inge van der Putten van Fontys vindt dat ook meespeelt, dat mensen straks mogelijk wel tot hun 70ste moeten werken. “En dat willen we niet door af te tellen tot het pensioen. Jonge generaties halen hun geluk minder uit huisje, boompje, beestje dan hun ouders. Ze willen het leven anders inrichten.”
Medewerkers hechten echt belang aan werkgeluk. Peper beklemtoont dat mensen zich meer willen ontwikkelen en werk meer beschouwen als een verlengstuk van zichzelf. “Met een pingpongtafel plaatsen ben je er echt niet.”
Met de opleiding wil Fontys concreet maken wat werkgeluk is en waarom het belangrijk is voor een organisatie. Werkgeluk is volgens Peper nog vaak te vaag en zweverig. Medewerkers zouden positieve emoties moeten krijgen bij het werk en zich verbonden moeten voelen met de organisatie. Ook zouden ze hun talenten moeten kunnen ontwikkelen en het hogere doel van de organisatie moeten kunnen zien. Peper vindt dat zo’n hoger doel niet het maken van meer winst moet zijn. “Daar krijg je niet veel mensen gelukkig mee.”
Peper denkt dat het werkgeluk op alle niveaus in een organisatie kan toenemen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de schoonmaker. “Die kan zijn werk zien als de hele dag de vloer moppen. Maar ook als een bijdrage leveren aan het blij maken van mensen, omdat ze een schone werkomgeving hebben.”
Volgens Van der Putten halen medewerkers op een lager niveau ook werkgeluk uit simpele zaken, zoals samen koffie drinken. “Je verbonden voelen met collega’s en dat daar tijd voor is gereserveerd dus.”
Van der Putten denkt dat het geven van complimenten ook sterk bijdraagt aan werkgeluk. “Het ligt niet echt in onze calvinistische aard. We staan vooral klaar met commentaar als het niet goed gaat.” Leidinggevenden moeten volgens haar dan ook meer beseffen hoe belangrijk het geven van complimenten is.
Organisaties zijn volgens Peper gek als ze niet meer doen aan het geluk van hun medewerkers. “Uit onderzoeken blijkt dat medewerkers die lekker in hun vel zitten 15 tot 30 procent productiever zijn.”
De eerste zesdaagse opleiding is volgeboekt met vijftien cursisten. Fontys gaat snel een tweede editie starten. Peper: “Het werkgeluk moet namelijk in het DNA van iedere organisatie.”
Bron: RTL Z