Artikel
7 mei '18
7 mei '18
4 min

Acht tips om goed om te gaan met je schaarse tijd

We hebben dagelijks 1440 minuten tot onze beschikking. Deze benutten we echter niet altijd even goed, terwijl tijd kostbaarder wordt naarmate we er minder mee doen. Zeker voor managers is het belangrijk dat ze hun tijd en energie goed gebruiken. Hiervoor hebben we acht nuttige tips.

Lolly Daskal is spreker, schrijfster en coacht leiders. Ze ziet patronen in hoe die hun tijd en energie onvoldoende benutten. Op Inc.com geeft ze de volgende acht tips om de meest voorkomende patronen van tijdverspilling tegen te gaan.

1.Delegeer

Delegeren is noodzakelijk als je je tijd en energie goed wilt gebruiken. Het kan alleen lastig zijn, omdat er vertrouwen en steun voor nodig is. Het gaat om een balans tussen controle loslaten en verantwoordelijkheid nemen. Veel leiders denken dat het gemakkelijker is als ze alles maar zelf doen, maar bij leiderschap hoort het vertrouwen dat anderen hun werk doen. Voor de ontwikkeling en groei van je teamleden is het ook noodzakelijk dat je taken delegeert.

2. Neem heldere beslissingen

Het kan lastig zijn om bij een oorspronkelijk besluit te blijven of keuzes te maken. Besluiteloosheid kost echter veel tijd en energie van jezelf en je team. Zorg daarom dat je beslissingen helder en doelbewust zijn met ruimte voor meningen van anderen. Houd het simpel en durf te vertrouwen op je kennis en intuïtie.

3. Gebruik alleen waardevolle feedback

Het is goed om feedback te ontvangen en te gebruiken. Er zijn echter ook altijd mensen die het met je oneens zijn zonder dat sprake is van opbouwende kritiek. Laat deze negatieve opmerkingen voor wat ze zijn en gebruik alleen de waardevolle feedback. Dit voorkomt afleiding van je doelen, plannen en acties.

4. Beperk afleiding

Het is onmogelijk om altijd honderd procent gefocust zijn, maar teveel afleiding kan voor veel problemen zorgen. Als manager heb je veel verantwoordelijkheden, die je kunnen afleiden. Dit kost veel tijd. Wat weer leidt tot stress. Beperk daarom de afleiding door het met aandacht organiseren van je tijd en werkplek. Bereid je daarnaast voor op wat echt nodig is. Maak een strategie die afleiding voorkomt en zorgt dat je je kunt focussen en concentreren op je werk.

5. Maak je niet te druk over fouten

Het is onvermijdelijk dat jij en je collega’s af en toe fouten maken. Je hebt er niets aan om je zorgen te maken over al gemaakte of zelfs toekomstige fouten. Dat leidt alleen maar tot energieverspilling. Je kunt je beter richten op het oplossen van problemen en het rechtzetten van fouten voordat ze voor problemen zorgen. Daarnaast minimaliseer je fouten met een goede planning en positieve instelling. Hierdoor kun je ook kalm en effectief omgaan met fouten als die toch optreden.

6. Ga niet iedereen pleasen

Het is een bekende valkuil dat leiders iedereen proberen te pleasen. Dat is een enorme verspilling van tijd en energie. Voor managers die zich erg afhankelijk hebben gemaakt van de waardering van anderen of die zichzelf altijd op het tweede plan stellen, kost het tijd om dat te veranderen. Van belang is dat je accepteert dat je niet iedereen met elke beslissing blij kunt maken en dat je je op het grote plaatje richt.

7. Orden je gedachten en werk

Veel managers kunnen overspoeld raken door ontwikkelingen doordat hun organisatievaardigheden niet zo goed zijn. In een snelle omgeving met allerlei afleidingen kan het een hele opgave zijn om geconcentreerd te blijven en je zaken op orde te houden. Dit is echter toch goed mogelijk als je ruimte maakt in je hoofd en op je werkplek en zorgt dat dit een goede gewoonte wordt.

8. Sta open voor nieuwe ideeën

Na verloop van tijd sluiten leiders zich vaak af voor nieuwe ideeën en opties. Die neiging wordt vaak hardnekkiger als mensen ouder worden. Een effectieve leider is zich bewust van de grenzen van zijn (of haar) eigen kunnen en kennen, en staat open voor de wereld en mensen om hem heen.

Bron: MT.nl