Voor 81% van de werknemers is persoonlijke ontwikkeling het belangrijkste resultaat van een cursus of opleiding. Slechts 31% vindt het behalen van een diploma het belangrijkste. Zo laten cijfers van onderzoeksbureau NIDAP zien. Voor opleidingssite Springest vroeg NIDAP meer dan 4000 Nederlandse werkenden naar hun persoonlijke ontwikkeling.
Bedrijven besteden jaarlijks gemiddeld 949 euro per werknemer aan de scholing van hun werknemers. Iets meer dan een kwart van de werknemers volgt eens of vaker per jaar een cursus. Daarnaast zijn voor ruim de helft van de medewerkers (54%) de steeds strengere eisen aan hun professionaliteit de reden om te leren. Ruim driekwart (78%) van de medewerkers neemt zelf het initiatief bij het vinden van een training of opleiding. Bijna de helft (48%) is in staat geheel zelfstandig te zoeken en zich in te schrijven.
Opmerkelijk is dat maar 36% van de ondervraagden soft skills zoals communicatieve vaardigheden en leiderschapsvaardigheden traint. Soft sills zijn namelijk meer duurzame vaardigheden dan vakkundige kennis.
Volgens de onderzoekers willen organisaties medewerkers met een sterk ontwikkeld aanpassingsvermogen die zelf verantwoordelijk zijn en inzetbaar zijn in steeds andere functies. Voor de medewerkers zelf is ‘beter worden in mijn werk’ het belangrijkste doel om te leren (55% van de ondervraagden). Andere belangrijke doelen zijn het vinden van een baan in een nieuw vakgebied (26%), het behouden van het huidige werk (25%) en het veranderen van baan binnen het vakgebied (24%).
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat werkgevers hun opleidingsgeld meestal besteden aan kortere, doel- of praktijkgerichte trainingen of opleidingen. Minder dan een derde van de organisaties koopt opleidingen in die leiden tot een geaccrediteerd diploma (zoals deeltijdbachelors of masters). Wat verder opvalt is dat vrouwen meer leren dan mannen. Het gaat daarbij zowel om langdurige, diplomagerichte opleidingen als om korte cursussen.
Bij de helft van de onderzochte organisaties is sprake van een centraal opleidingsbeleid of -plan. Maar 27% gebruikt echter objectieve data voor hun HR-beleid. Daarnaast heeft ruim de helft een centraal opleidingsbudget. Verder ontwikkelt HR in meer dan 55% van de gevallen leerproducten voor werknemers. Heeft een organisaties minder dan 50 werknemers, dan investeert ze bijna niet in opleiding. De medewerkers van deze organisaties leren dan ook minder vaak.
Bronnen: HR Praktijk.nl, Springest