Hoewel weleens anders gedacht wordt, is de overheid de sector die kantoormedewerkers de meeste ruimte voor persoonlijke ontwikkeling biedt.
Van de ondervraagde ambtenaren meldt driekwart dat ze zich grotendeels binnen werktijd persoonlijk kunnen ontwikkelen. Dit geldt voor maar 37 procent van de werknemers in de zakelijke dienstverlening. Zo laat onafhankelijk onderzoek van TrainTool zien onder ruim 1000 Nederlandse kantoormedewerkers.
Werknemers in de communicatie en zakelijke dienstverlening ontwikkelen zich relatief het meest buiten werktijd. Van hen zegt 63 procent dat hun persoonlijke ontwikkeling grotendeels dan plaatsvindt. Het gaat daarbij om groei in soft skills, feedback geven en vakinhoudelijke kennis en vaardigheden. Zij hebben er de minste moeite mee om in hun eigen tijd (online) te trainen, maar willen tegelijk meer werktijd investeren in hun persoonlijke ontwikkeling. Ruim de helft meent dat daar te weinig ruimte voor is.
Hogeropgeleiden vinden het ook prima als ze in hun eigen tijd kunnen trainen (74 procent). Opvallend genoeg doen zij meer aan persoonlijke ontwikkeling tijdens werktijd dan midden- en lageropgeleiden. Toch wil de helft van de hogeropgeleiden dat hun werkgever tijdens werktijd nog meer investeert in persoonlijke ontwikkeling. Ze zitten wat dat betreft het best bij de overheid, omdat daar 74 procent van de werknemers stelt dat ze zich grotendeels tijdens werktijd ontwikkelen.
TrainTool ziet dat veel gemeenten aandacht schenken aan de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers en ook dat de participatie daar veel groter is. Vooral door betrokkenheid van managers. CEO Marijn de Geus: “Wat dat betreft zouden managers in andere sectoren, zoals zakelijke dienstverlening, meer aandacht kunnen hebben voor persoonlijke ontwikkeling. Dat hoeft niet alleen ten koste te gaan van werktijd, want we zien dat mensen best bereid zijn om ook online en in eigen tijd te trainen.”
Bron: Managersonline.nl