Volgens Heleen Mes, partner van het HapinessBureau, is werken aan de employee experience belangrijker dan ooit. Werkgevers moeten zich aantrekkelijker maken om talentvolle medewerkers te werven en te behouden. Maar hoe doe je dat? Door medewerker op de eerste plaats te zetten en een topwerkgever te worden. Daarvoor is een goede employee expercience een vereiste. Wij stelden Heleen Mes hier vijf vragen over.
Organisaties beseffen zich steeds meer dat zij alleen tevreden klanten krijgen en behouden als hun eigen medewerkers goed in hun vel zitten. De praktijk wijst het uit: organisaties die actief werken aan het geluk van hun medewerkers zijn innovatiever en succesvoller. Medewerkers zijn gezonder en vertrekken minder snel. Zulke organisaties zijn een magneet op de krappe arbeidsmarkt.
Na jarenlang onderzoek kwamen we uit op 5 factoren, afgekort HEART. Dat staat voor hartveroverend zijn en is ook de afkorting van Happy cultuur, Energiegevende werkplekken, Agile leiderschap en organiseren, Redesign van de employee journey (medewerkersreis) en Techniek die voor je werkt.
Het begint met de juiste mindset, bij jezelf en in de organisatie. Zet echt de medewerker op de eerste plaats. De support van het managementteam is een belangrijke voorwaarde voor succes. Ga vervolgens in gesprek, luister en meet: hoe gelukkig zijn medewerkers en welke zaken dragen hier wel of niet aan bij? Ga ook de medewerkersreis meten: hoe ervaren medewerkers nu de sollicitatiefase, het onboarden en de mate waarin zij zich kunnen ontwikkelen? Ga aan de slag met waar medewerkers en managers ‘last’ van hebben, dan is het draagvlak en de medewerking het grootst. En ga echt samenwerken met andere afdelingen, zoals communicatie, facility management en IT.
Voor mij verdient elke organisatie en elke HR manager die start met Employee Experience een ster, want dan delen we de missie om van je organisatie een topwerkgever te maken. In onze workshops delen we ook inspirerende voorbeelden. Tonys Chocolonely vind ik een geweldig voorbeeld en niet alleen omdat zij als arbeidsvoorwaarde ‘onbeperkt chocolade eten’ hebben.
Van kleine zaken als collega’s die mij ’s ochtends vroeg grappige whatsappjes sturen, zodat mijn dag al goed begint. Een workshop geven aan een enthousiaste groep mensen. Van organisaties die geïnspireerd raken en aan de slag gaan met employee experience. Van een vakgenoot die mailt dat hij mijn boek met plezier heeft gelezen. Ik ben een heel (werk)gelukkig mens!
Dit artikel is verschenen in het magazine van Driessen Groep met het thema Balans, uitgave maart 2019.