Het is juli 2014 en Jeroen Driessen vraagt mij in het sollicitatiegesprek wat ik nodig heb om werkgelukkig te zijn. Mijn antwoord: “Mezelf kunnen zijn, dan komt het wel goed.” Toen een primaire reactie, inmiddels voor mij een voorwaarde om goed te functioneren en hopelijk zelfs hier en daar uit te blinken.
Het rijk omschrijft het woord arbeidsvoorwaarden als volgt: “Arbeidsvoorwaarden zijn de voorwaarden waarop u werkt. De meest bekende arbeidsvoorwaarden zijn arbeidsduur, salaris en vakantiedagen. U spreekt deze voorwaarden af met uw werkgever en laat deze vastleggen in een arbeidsovereenkomst. Vaak staan er ook arbeidsvoorwaarden in een cao. Bovendien staan in sommige wetten regels op het gebied van arbeidsvoorwaarden.” Ik vind deze definitie te beperkt en wil daarom een nieuw voorstel doen. Ik stel voor dat we de definitie aan gaan passen naar: “Arbeidsvoorwaarden zijn de voorwaarden die u nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Hierbij maken we een onderscheid tussen de zachte en harde voorwaarden*. Waarbij we zowel de werkgever als werknemer vragen om binnen deze voorwaarden de juiste balans te vinden. Werk is namelijk een vorm van ruilhandel, wat er dus voor zorgt dat we zowel geven als nemen binnen deze (werk-) relatie.”
Wat bedoel ik hiermee? Bij de zachte, ook wel softe arbeidsvoorwaarden zie ik het als volgt: de werkgever faciliteert en stimuleert de medewerker om zichzelf te zijn. Dit vraagt flexibiliteit van de werkgever, want iedereen is tenslotte anders. De werknemer maakt gebruik van deze ruimte en creëert de werkomgeving dusdanig dat diegene de ‘beste versie van zichzelf kan zijn’. De harde arbeidsvoorwaarden zorgen voor de afstemming van duidelijke afspraken tussen werkgever en werknemer. Afspraken omtrent het salaris, de arbeidsduur, het verlof, de reiskostenvergoeding en bijvoorbeeld de opleidingsmogelijkheden.
Waarom softe arbeidsvoorwaarden? Mensen die zichzelf kunnen en durven te zijn, zijn opener, eerlijker, kritischer, stellen meer vragen, werken meer en beter vanuit hun talent en erkennen hun valkuilen. Daarnaast gaan zij pro-actiever te werk met ideeën die zij hebben. Doordat zij vanuit hun talent kunnen en durven werken, blinken zij eerder uit in wat ze doen. Wat een positief effect heeft op de bedrijfsresultaten!
Na wat deskresearch heb ik tot nu toe geen vacaturetekst gevonden waar het volgende te lezen is: ‘Wat bieden wij? Een werkomgeving waarbij wij er alles aan doen om jou zoveel mogelijk jezelf te laten zijn.’ Ik zie je denken, maar wat is ‘jezelf zijn’ dan precies? Dat blijft een lastige vraag. Wie zichzelf is voelt zich voldoende veilig en vertrouwd om zichzelf meer te laten zien. Denk er maar eens over na. Wanneer voel jij je echt fijn? Wat gebeurt er dan? In welke situatie begeef je je? Met wie ben je? Wat ben je aan het doen? Het is prettig om je van deze randvoorwaarden bewust te zijn. Daarmee kun je ook weer zaken creëren, bijvoorbeeld op je werk, die ervoor zorgen dat jij in de flow komt. Een flow waarin je jezelf kunt en mag zijn. Natuurlijk passend bij de rol, het bedrijf en jouw persoonlijke doelstellingen. Dus wil jij als werkgever: betere bedrijfsresultaten, minder uitstroom, gelukkigere medewerkers, meer betrokkenheid, minder verzuim en een betere instroom: zorg ervoor dat jouw medewerkers zichzelf kunnen zijn!
Voor de lezers die de neiging hebben teksten letterlijk te nemen, hierbij een waarschuwing. Als ik echt volledig mezelf ben, loop ik met wandelschoenen, een afritsbroek en een pet op door de bossen te wandelen en picknicken. Dit wil niet zeggen dat ik ook zo naar het werk ga. Daar combineer ik mijn eigenheid in stijl en smaak met de identiteit van de business waar ik werk. Vooralsnog gaat dat prima samen.
Nog een mooi voorbeeld. Ik ben een bevlogen persoonlijkheid. Eerlijk is eerlijk, soms ietwat te direct of te explosief. Thuis kan het zijn dat ik dat uit als de sokken weer naast in plaats van ín de wasmand zijn beland en ik daar op mijn manier iets over zeg.. Op het werk zorg ik dat ik bevlogen ben, maar zie je me niet scheldend door de gang lopen als iemand mijn mail niet beantwoord heeft. Ofwel jezelf zijn, doe dat op je eigen manier!
Dit artikel is geschreven door Anne Smulders, werkzaam als business development manager bij Driessen Groep.