De afgelopen jaren deden organisaties van alles om talentvolle medewerkers te werven en te behouden. Ze lieten medewerkers bijvoorbeeld als bedrijfsuitje meegaan op wintersport, gaven maandelijks een feest voor alle collega’s of verstrekten bonussen. Volgens professor Dirk de Wachter is het beter om dergelijke activiteiten en beloningen beperkt toe te passen. Hij ziet werkgeluk vooral in verbinding en het kleine, alledaagse dat plaatsvindt op de werkvloer.
Werkgeluk vraagt om een goede werk-privébalans. Uitjes van het werk in de avonduren of in het weekend verstoren dit evenwicht. Ook voelen niet alle medewerkers zich op hun gemak in een grote groep en in de drukte. Bij hen leiden grote feesten of buitenlandse trips tot spanning in plaats van ontspanning. Bovendien kunnen medewerkers als ze ‘nee’ zeggen buiten de groep vallen of het gevoel hebben dat ze er niet meer bij horen. Als ze dan toch meegaan, doen ze aan ‘emotional labor’. Dat is tegen het gevoel in gezellig doen om te zorgen dat anderen een positief beeld van je hebben. Dat doet onrecht aan iemands gevoel van integriteit, wat het werkgeluk en persoonlijke geluk negatief kan beïnvloeden.
Onderzoek van Gartner laat zien dat in 2019 bedrijven gemiddeld 2.420 dollar per medewerker uitgaven aan het verbeteren van de ‘employee experience’. Dat ging bijvoorbeeld naar het herinrichten van een werkplek of ontwikkelingsmogelijkheden. Volgens Harvard Business Review leverden die initiatieven echter teleurstellend weinig op. Slechts dertien procent van de medewerkers die deelnamen aan het onderzoek, waren volledig tevreden over hun ‘experience’. Gartner stelt dat bedrijven met zo’n houding alleen maar de verwachtingen opdrijven. Dat zorgt voor een vicieuze cirkel, waarbij personeelswensen en bedrijfsuitgaven elkaar omhoog stuwen.
Inzetten op dagelijkse, onderlinge verbinding kan volgens De Wachter het werkgeluk wel echt verbeteren. Hiervoor moeten moeilijke zaken ook bespreekbaar zijn en mag niet alles draaien om borrels, uitjes of bonussen. Het heeft veel meer waarde als medewerkers hun hart kunnen luchten over een moeilijk klantcontact of een moeizaam overleg met een leidinggevende. “Juist in die lastige momenten hebben we elkaar nodig. Dan toont zich de hoge nood van de mens aan verbinding, aan iemand om bij te zijn. Als alles goed gaat, dan kunnen we ons eigen plan wel trekken. In de leukigheid lukt het wel alleen, in de lastigheid veel moeilijker”, stelt De Wachter.
Als een organisatie de tevredenheid van medewerkers wil verhogen, dan doet ze er goed aan om op de hoogte te zijn van hun wensen en behoeftes. In de huidige tijden van thuiswerken is dat nog lastiger dan in de gewone situatie. Juist nu medewerkers elkaar minder op kantoor zien, is het echter belangrijk dat de organisatie weet wie een spanningsvolle thuissituatie heeft of lijdt onder de huidige onzekerheid. Het is veel effectiever om een goed gesprek te voeren, dan veel geld te investeren in ideeën waarvan een organisatie hoopt dat haar medewerkers ze misschien wel als aantrekkelijk zien.
Bron: Erasmus Universiteit