In de nieuwe maandelijkse rubriek ‘HR trends over de grens’ steken we voor jou de grenzen over en dan bedoelen we niet enkel de landsgrenzen. We kijken wat we kunnen leren van diverse vakgebieden, industrieën en andere inspiratiebronnen. Deze inspiratie kan leiden tot nieuwe oplossingen voor jouw HR-uitdagingen. Dit keer over engagement in de werkomgeving.
Een van dé sleutels om een succesvolle organisatie te leiden is weten hoe je medewerkers positief geëngageerd houdt. Het is voor een organisatie dat wil groeien en furore wil maken een absolute must om ook op HR vlak uit te blinken. Om de eigen mensen positief en gestimuleerd aan boord te houden. Als manager heb je er alle belang bij dat jouw mensen met plezier en trots binnen jouw organisatie werken, want dat zijn de mensen die er elke dag het beste van willen maken en jouw organisatie doen groeien.
Het is met andere woorden van cruciaal belang om te weten in hoeverre medewerkers zich betrokken voelen, in hoeverre ze tevreden zijn en waarom ze het werk doen dat ze doen.
Wanneer een manager bij dit alles goed de vinger aan de pols houdt, blijven medewerkers beter en langer aan boord en profileer je je als goed werkgever.
Hieronder geven we enkele voorbeelden uit verschillende sectoren over hoe jouw medewerkers, jouw team, op een makkelijke en positieve manier geëngageerd te houden.
De Efteling verkoopt geen toegangskaartjes, maar herinneringen, belevenissen en betekenisvolle momenten. De why van de Efteling is al sinds de start van de organisatie dezelfde: laat de bezoeker even het dagelijkse leven vergeten. Elke medewerker kan het verschil maken, aangezien het doel zeer duidelijk is. Zelfs de directeur verkoopt af en toe frietjes om kort bij de klant te staan. Medewerkers voelen dus dagelijks dat hun bijdrage ertoe doet.
Hoe kun je jouw medewerkers de dromen van je klanten – inwoners, cliënten, leerlingen – laten waarmaken?
Met Chrysostomos of Honderd Dagen vieren laatstejaars in het middelbaar onderwijs dat ze nog maar 100 dagen naar school moeten. Wat als we een variant ervan invoeren bij nieuwe medewerkers: wat is hen opgevallen tijdens de eerste 100 dagen op hun nieuwe werk? Wat vinden ze positief? Wat willen ze veranderen? Tijdens de eerste 100 dagen ben je immers nog niet gevormd door de regels en cultuur. Ga als HR en leidinggevende in gesprek om deze frisse blik op te halen.
Krijgen jouw medewerkers de kans om na 100 dagen hun ervaringen te delen?
Steeds meer organisaties breken met control & command waarbij enkel de leiders toegang hebben tot alle informatie. Transparantie vergroot de betrokkenheid. Je kan klein starten door toegang te geven tot meer info, wellicht samen met een training om de info te duiden. Open boek management kan ertoe leiden dat medewerkers beter snappen hoe de financiële cijfers werken én actie nemen om die te beïnvloeden. Enkele organisaties (zoals Morning Star) laten medewerkers zelfs hun eigen salaris bepalen.
Op welke vlakken kan jouw organisatie transparanter zijn voor de medewerkers?
Tesla-medewerkers ontvangen bij de start een Anti-Handboek Handboek. Er wordt niet gefocust op regeltjes, alles vertrekt vanuit vertrouwen. De belangrijkste boodschap is dat Tesla-medewerkers anders zijn. In het handboek staan zaken zoals de mogelijkheid om met iedereen te communiceren (voel je vrij om Elon Musk een berichtje te sturen – indien relevant), plezier te hebben en de verantwoordelijkheid om van Tesla een succes te maken.
Hoe zou jouw organisatiehandboek eruit zien als je de regels schrapt?
Volgende maand nemen we weer een nieuw onderwerp onder de loep. Benieuwd hoe HR haar grenzen kan verleggen? Dat lees je in het eerder gepubliceerde artikel waarin de auteurs in 3 stappen uitleggen hoe je dat doet.
Deze rubriek is tot stand gekomen samen met innovatie researcher Marc Heleven en internationaal spreker Cyriel Kortleven. Wil je meer weten over het Crossing Borders proces of het boosten van de Verander mindset? Stuur dan een e-mail naar Cyriel Kortleven.