Artikel
21 nov '22
21 november '22
3 min

Maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen? 4 ideeën

In de maandelijkse rubriek ‘HR trends over de grens’ steken we voor jou de grenzen over en dan bedoelen we niet enkel de landsgrenzen. We kijken wat we kunnen leren van diverse vakgebieden, industrieën en andere inspiratiebronnen. Deze inspiratie kan leiden tot nieuwe oplossingen voor jouw HR-uitdagingen. Dit keer lees je over hoe je als organisatie nog meer en beter kan inzetten op maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen (MVO).

Duurzaam ondernemen is gestoeld op het uitwerken van strategieën op lange termijn. Strategieën die focussen op de ethische, sociale, culturele, economische en milieu-gerelateerde dimensies van de business.

Duurzaam ondernemen betekent zowel bewust een hoger rendement als organisatie nastreven, als het benutten van kansen voor het welzijn van de medewerkers én het milieu. Het is met andere woorden een winstgevende groeistrategie die bijdraagt tot oplossingen voor maatschappelijke noden.

In dit artikel vind je enkele inspirerende ideeën van organisaties die dit concept van maatschappelijk verantwoord ondernemen sterk geïmplementeerd hebben en daarbij hun verantwoordelijkheid hebben genomen voor hun human capital en het milieu.

17 mogelijke denksporen om je impact te vergroten

Op zoek naar een kader om sociale of ecologische doelstellingen uit te zetten? De Verenigde Naties doet het met SDG’s (Sustainable Development Goals). De VN formuleerde zeventien doelstellingen om tegen 2030 te behalen. Hart van het plan is het besef dat armoede en klimaatverandering bestrijden hand in hand gaan met goed onderwijs, gelijkwaardigheid en samenwerking.

Bekijk de missie en waarden van jouw organisatie. Waar kunnen jullie je positieve impact op de wereld vergroten?

Tosti’s waar je blij van wordt

De missie van Happy Tosti? Lekkere tosti’s verkopen. En op een zo eerlijk en transparant mogelijke manier zo veel mogelijk mensen met een arbeidsbeperking een leuke, waardevolle en betaalde baan bieden. 65% van alle gewerkte uren bij Happy Tosti worden gedraaid door mensen met bijvoorbeeld autisme, borderline, lichamelijke aandoeningen of auditieve- of visuele beperkingen.

Een commerciële doelstelling combineren met een sociale? Het kan in de horeca. Kan het ook in jouw organisatie?

Leer van biomimicry

Het is niet onze bedoeling vrouwen aan te zetten hun man op te eten na de paring, maar er zijn heel veel strategieën in de natuur waar we wél van kunnen leren. Biomimicry is het idee dat de natuur uitstekend kan dienen als maatstaf, model en mentor bij het ontwerpen van producten, processen en systemen. Wist je bijvoorbeeld dat de natuur alles recycleert? Dat samenwerking en diversiteit lonen?

Test welk van de 9 biomimicry principes jouw plannen vaart geeft. Forward to nature!

Multifunctioneel denken voor het goede doel

Hulppakketten voor getroffenen in rampgebieden bevatten het meest essentiële: voedsel en medicijnen. Maar spelen is voor kinderen óók een basisbehoefte. Het project Inside The Box van ontwerpster Lisanne Koning komt hieraan tegemoet: aan de binnenkant van de hulpdozen print zij afbeeldingen van dieren, bouwpakketten en bordspelletjes. Als je die uitknipt, veranderen ze in speelgoed.

Zijn er in jouw organisatie bronnen die kunnen worden hergebruikt? Kun je met bestaande middelen inspelen op onvervulde behoeften in de organisatie of in de maatschappij?

Deze rubriek is tot stand gekomen samen met innovatie researcher Marc Heleven en internationaal spreker Cyriel Kortleven. Wil je meer weten over het Crossing Borders proces of het boosten van de Verander mindset? Stuur dan een e-mail naar Cyriel Kortleven.