Artikel
20 mrt '23
20 maart '23
4 min

4 inspirerende voorbeelden om de betrokkenheid van medewerkers te versterken

In de maandelijkse rubriek ‘HR-trends over de grens’ steken we voor jou de grenzen over en dan bedoelen we niet enkel de landsgrenzen. We kijken wat we kunnen leren van diverse vakgebieden, industrieën en andere inspiratiebronnen. Deze inspiratie kan leiden tot nieuwe oplossingen voor jouw HR-uitdagingen. Dit keer kijken we naar inspirerende manieren om medewerkers in jouw organisatie op een makkelijke en positieve manier betrokken te houden.

In een eerder artikel hadden we het al even over het belang van engagement in de werkomgeving. In dit artikel geven we graag nog wat meer inspiratie. Want een van dé sleutels om een succesvolle organisatie te leiden is goed weten hoe jouw medewerkers positief geëngageerd en betrokken te houden.

Medewerkers die het commitment voelen met het bedrijf waarvoor ze werken, zijn gemotiveerd om toe te werken naar een gemeenschappelijk doel dat in lijn ligt met de bedrijfsvisie. Ze staan achter de waarden van het bedrijf en weten welke bijdrage zij met hun werk leveren.

Voor een bloeiende organisatie is het niet alleen belangrijk om te weten in welke mate je medewerkers geëngageerd zijn, maar is het vervolgens ook een absolute must om dit commitment aan te wakkeren. Niet enkel tevreden, maar ook sterk betrokken medewerkers vormen de sleutel tot een succesvolle organisatie.

Betrokkenheid door positief bij te dragen aan een sociaal vraagstuk

Supermarktketen Jumbo opende recent 200 ‘kletskassa’s, om eenzaamheid bij hun klanten op een laagdrempelige manier te verminderen en te voorkomen. Niet alleen voor de klanten, maar ook voor de Jumbo-medewerkers is de ‘kletskassa’ een mooi initiatief. Het personeel is heel enthousiast over dit concept en vindt het fijn om gesprekken aan te gaan met de klanten én hen de beste service aan te bieden. Bij Carrefour in Frankrijk zorgen ze op woensdagmiddag voor kassa’s waar kinderen hun boodschappen zelf mogen scannen.

Dit zijn kleine, maar impactvolle acties waarbij de medewerkers voelen dat hun bijdrage waardevol is en een antwoord kan bieden op sociale vraagstukken. Bovendien krijgen medewerkers op deze manier de kans om mogelijke bijkomende talenten in te zetten, naast hun professionele skills en kennis.

Aan welk sociaal vraagstuk kan jouw organisatie een positieve bijdrage leveren?

Betrokkenheid door groots te durven dromen

‘Moonshot thinking’ is een Google X term die staat voor extreem groots denken. Deze gaat terug tot het moment dat president John F. Kennedy aankondigde dat hij voor het einde van het decennium een man op de maan wilde krijgen. Die scherpe ambitie maakte veel creativiteit los. En het is uiteindelijk dan ook gelukt.

Moonshot denkers hebben de ambitie om prestaties niet tien procent te verbeteren, maar gaan voor niet minder dan minimaal een factor 10 verbetering. Ze vliegen een probleem aan met én radicale ideeën én het gebruik van nieuwe technologieën. Deze manier van dromen trekt ambitieuze medewerkers aan die zeer sterk gedreven zijn om die gemeenschappelijke droom te verwezenlijken.

Wat zou binnen jouw organisatie een moonshot project kunnen zijn?

Betrokkenheid door medewerkers te betrekken bij creatieve projecten

Bijna twintig jaar geleden trokken radiatoren, fabrikant JAGA en het designbureau Quinze & Milan naar het Burning Man Festival in de Verenigde Staten om er met een honderdtal Vlamingen midden in de woestijn van Nevada een gigantische houten constructie te bouwen. Het waren hoofdzakelijk medewerkers van beide bedrijven die het avontuur voor enkele weken aangingen, goed beseffende dat het om een tijdelijk kunstwerk ging. Het zou nadien in brand gestoken worden. Het werd niet alleen één van de highlights van het festival, maar zorgde na afloop ook voor vele gemeenschappelijke verhalen, een betere samenhang onder medewerkers en een grotere betrokkenheid binnen de organisatie.

Wat zou een creatief project kunnen zijn in jouw organisatie waarbij je medewerkers actief kunt betrekken?

Betrokkenheid door spontane acties aan te moedigen

De vriendelijkste fietskoerier van Limburg is Jorgen, zo bleek na een bevraging bij het bedrijf Coolblue, voor wie Jorgen per fiets dagelijks pakjes bezorgt. Meestal zijn koeriers gehaast, maar Jorgen maakt altijd tijd voor een praatje, zo klinkt het. Na afloop stuurt hij de klant bovendien vaak een kaartje om deze te bedanken voor de fijne babbel. Coolblue moedigt dergelijke acties actief aan om zo hun motto ‘Alles voor een glimlach’ extra in de verf te zetten.

Krijgen jouw medewerkers de kans om dergelijke spontane acties op touw te zetten?

Deze rubriek is tot stand gekomen samen met innovatie researcher Marc Heleven en internationaal spreker Cyriel Kortleven. Wil je meer weten over het Crossing Borders proces of het boosten van de Verander mindset? Stuur dan een e-mail naar Cyriel Kortleven.