ChatGPT. Een innovatieve tool die gebruikmaakt van de kracht van Artificiële Intelligentie (AI) en sinds de lancering in november 2022 snel aan terrein wint. Een tool die je kan inzetten om innovatie in mens en werk te versnellen en oplossingen te vinden voor (complexe) HR-vraagstukken. Als innovatiebedrijf in mens & werk deelt Lüün in dit artikel haar kijk hierop en delen we een aantal praktische tips over hoe je ChatGPT inzet als brainstormtool voor HR-innovatie.
ChatGPT is een slimme online chatbot met AI en ontwikkeld door de Amerikaanse start-up OpenAI. Het is gebaseerd op het zogenaamde ‘Generative Pre-trained Transformer (GPT) taalmodel, een soort machine learning model dat getraind is op een grote dataset van tekst. Hierdoor kan ChatGPT menselijke taal begrijpen en genereren om te communiceren met een menselijke gebruiker en antwoorden geven op verschillende vragen en problemen.
Om te begrijpen hoe snel ChatGPT aan terrein wint, hoef je alleen maar te kijken naar het aantal mensen dat inmiddels gebruikmaakt van de tool. In slechts vijf dagen na lancering had ChatGPT al één miljoen actieve gebruikers en na twee maanden zelfs meer dan 100 miljoen actieve gebruikers. Hierdoor is het de snelst groeiende consumentenapplicatie in de geschiedenis geworden. Ook social media als TikTok staan vol met video’s van gebruikers die de (on)mogelijkheden
van ChatGPT demonstreren. Kortom, ChatGPT is ‘here to stay’.
Maar wat is de rol van ChatGPT in HR-innovatie? In plaats van een concurrent die de toegevoegde waarde van HR overbodig maakt, geloven wij dat ChatGPT fungeert als een creatieve partner bij het oplossen van HR-vraagstukken en het aanjagen van HR-innovatie. Een soort creatieve vriend die inspiratie kan bieden en kan meedenken wanneer je vast dreigt te lopen bij het bedenken van ideeën.
Een belangrijk aspect om in gedachten te houden bij het gebruik van ChatGPT, is dat het essentieel is om als ‘human in the loop’ te blijven. Het is cruciaal dat je de output van AI analyseert en de toepasbaarheid weegt in de context van je organisatie. Als je hier rekening mee houdt kan ChatGPT unieke inzichten en suggesties bieden die je als HR-professional helpen betere beslissingen te nemen.
Als professionals moeten we niet bang zijn deze technologie te omarmen en te experimenteren met ChatGPT als tool voor HR-innovatie. Want zoals AI-expert en docent Alex Dowdalls mooi verwoordde: “AI vervangt geen mensen. Mensen die AI gebruiken vervangen mensen die dat niet doen.”
Kortom, het is belangrijk nu al te gaan werken aan het vergroten van je eigen AI-wijsheid en die van je organisatie door te oefenen met het gebruik van ChatGPT. Zodat je leert wat het (niet) kan en hoe je het slim én veilig gebruikt.
Nieuwsgierig geworden? Kijk ons webinar ‘De kracht van Chat-GPT als brainstormtool voor HR-innovatie’ terug.