Het einde van het jaar nadert. Dus het is ook weer de tijd van kerstborrels, recepties een feestjes. En die gezellige, informele sfeer zorgt er soms ook voor dat er iets opbloeit tussen collega’s. Wil je weten hoe je hier als werkgever mee om kunt gaan? Hieronder lees je het antwoord op de vier meest gestelde vragen over relaties op het werk.
Het komt veel voor dat werkgevers liefdesrelaties tussen collega’s verbieden. Zo makkelijk gaat dat alleen niet. Je medewerkers hebben namelijk recht op privacy, zeker als het aankomt op wat zij doen in hun vrije tijd en met wie ze omgaan. Als werkgever mag je je daarin niet mengen.
Met wie je een relatie aangaat, is bij uitstek een privékwestie. Ook al gaat het om twee personen die werken bij dezelfde organisatie. Twee collega’s verbieden om een relatie met elkaar te hebben? Dát kan dus niet.
Desondanks is het verstandig om als werkgever na te denken over de ‘wat als’. Bij voorkeur al voordat zo’n situatie zich voordoet. Je kunt een relatie op de werkvloer niet verbieden, maar je mag wel andere regels stellen. Bijvoorbeeld dat medewerkers die een relatie met elkaar krijgen dit moeten melden bij HR. Of aan welke gedragsregels zij moeten voldoen als ze een onderlinge relatie hebben en welke (professionele) opstelling je daarbij van beide personen verwacht. Wees ook transparant over de mogelijkheid tot overplaatsing naar een andere afdeling of ander team, als de relatie een negatieve impact heeft op de werkvloer.
Dat hangt af van de situatie. Levert de relatie geen problemen op? Dan hoef je niet per se in te grijpen. Maar: zo’n relatie kan ervoor zorgen dat de ondergeschikte wordt voorgetrokken ten opzichte van andere collega’s, of het kan op een andere manier de sfeer in het team beïnvloeden. Heeft de relatie een negatief gevolg voor de bedrijfsvoering? Onderneem dan actie!
Spreek bijvoorbeeld af dat de twee geliefden niet meer direct samenwerken. Als het nodig is, kun je de leidinggevende ook bij een ander team plaatsen om zo de scheiding tussen werk en privé te beschermen. Hoe dan ook is het belangrijk om in gesprek te blijven met je medewerkers en duidelijk uit te spreken welke verwachtingen je van elkaar hebt.
Meestal zijn er andere oplossingen dan ontslag. Je moet als werkgever ook echt alles proberen om de situatie op een andere manier op te lossen. Alleen als er écht geen andere uitweg meer is, en de relatie een dusdanige negatieve impact heeft op de werkvloer, kun je de medewerker ontslaan. Dit is wel sterk afhankelijk van welke feiten en omstandigheden er allemaal een rol spelen. Overweeg je ontslag? Laat je dan bijstaan door een jurist.
Dit artikel is geschreven door Charelle van Tilborg, jurist arbeidsrecht van het HRM-kennissysteem RAP bij IJK. Neem bij vragen per e-mail contact op met de Helpdesk HRM.