Kennis
11 mrt '23
11 maart '23
2 min

Zo beïnvloed je met tekst

Een goede, krachtige tekst schrijven die de lezer inspireert en aanzet tot actie. Het is vaak moeilijker dan we denken. Dat komt omdat we van nature gewend zijn om álle informatie die we willen vertellen te delen. Want er is zoveel te vertellen over de organisatie en visie dat we vergeten wat de lezer eigenlijk wil weten.

Dus voordat je begint met schrijven…

  1. Zet de mens centraal. Weet wie je doelgroep is. Wat is zijn motivatie, wat houdt hem tegen en wat zet hem in beweging? Vind iemands struggle en neem die frictie weg.
  2. Waar gaat je tekst over? Wat zou de lezer willen weten over dit onderwerp of thema?
  3. Wat wil je bereiken met de tekst? Als je een tekst schrijft, wil je dat de lezer iets gaat doen. Je wilt je lezer bijvoorbeeld informeren, overtuigen, inspireren of activeren. Denk na over wat je wilt bereiken met je tekst.

Een converterende advertorialtekst schrijven

Wil je een advertorialtekst schrijven die op alle vlakken sterk is, zowel in de titel, body als het bereik? Dan moet je met meerdere punten rekening houden.

Los een probleem op in je titel

Wil je de aandacht trekken, dan moet de kop van je advertentie het einddoel van de bezoeker benoemen. Mensen klikken op een advertentie omdat ze denken dat je hun probleem gaat oplossen, niet omdat de advertentie alle juiste zoekwoorden bevat.

Voeg emotionele triggers toe

Focus op de voordelen van je aanbod, niet op de specificaties.
Spreek je doelgroep rechtstreeks aan en toon zo concreet mogelijk aan welk voordeel je aanbod hen oplevert.

Een gevoel van schaarste zet aan tot actie

Volgens de principes van Cialdini zijn er zeven punten die belangrijk zijn bij gedragsverandering. Een daarvan is schaarste. Dit kan in product en tijd zijn. ‘Unieke kans’, ‘speciaal voor jou’, ‘eenmalige kans’. Zomaar wat voorbeelden die je kunt toepassen in je communicatie.

Belicht jouw USP’s

Wat zijn je belangrijkste unique selling points? Wat maakt de producten of diensten uniek?

Maak een scroll-stopper

Het is ook belangrijk dat je advertentie een ‘scroll-stopper’ is. Zowel qua tekst als visueel. Wees brutaal en creatief, val op en durf stelling te nemen. Trigger de nieuwsgierigheid van je doelgroep met een sterke belofte.

Call-to-Action

Geef in de CTA duidelijk aan welke actie je van de lezer verwacht (downloaden, aanmelden, aankopen, etc.). Maak de CTA aantrekkelijk en urgent.

Femke Beemer
redacteur