Artikel
5 mrt '24
5 maart '24
4 min

Het belang van de coachende teamleider voor werkgeluk

Als er íemand op de werkvloer invloed heeft op het werkgeluk van zijn of haar directe collega’s, is het wel de teamleider. Medewerkers die hun manager ervaren als coach en mentor, geven hun werkgeluk bijna een 9, blijkt uit onderzoek van het HappinessBureau. Wie die ervaring helemaal niet heeft, scoort gemiddeld een 5,8 op werkgeluk. Teamleiders kunnen dus echt het verschil maken met hun manier van leidinggeven. Wat houdt de rol van coach en mentor in en hoe kun je als organisatie je leidinggevenden hierin ondersteunen?

Manager als samenwerkende inspirator

De tijd dat men dacht dat een directieve, autoritaire, controlerende manager voor het beste resultaat zorgde, is voorbij. Organisaties zoeken leidinggevenden die hun team kunnen inspireren. Zodat medewerkers zo autonoom, gemotiveerd en creatief mogelijk aan de slag kunnen gaan. Een goede leider zorgt er op die manier voor dat mensen het beste uit zichzelf kunnen halen.

Uit een recente analyse van meer dan 35 miljoen vacatures die tussen 2007 en 2021 in de Verenigde Staten verschenen, blijkt dat coördineren en samenwerken steeds belangrijker wordt voor managers. Het aantal vacatures waarin werd gevraagd om coöperatieve vaardigheden was tussen het begin en het einde van de onderzoeksperiode verdrievoudigd. Het aantal vacatures waarin werd gevraagd om vaardigheden op het gebied van supervisie was juist met bijna een kwart gedaald.

Uit hetzelfde onderzoek van Harvard Business School blijkt dat organisaties die om samenwerkende managers vragen, ook meer geld uitgeven aan onderzoek en ontwikkeling. Met andere woorden: dit zijn organisaties die inzetten op innovatie. Dat lukt waarschijnlijk beter in een werkomgeving met coachende leidinggevenden.

Als we zien hoe snel de wereld verandert, zijn niet alleen sociale vaardigheden belangrijk voor managers, aldus onderzoeker Letian Zhang. Flexibel zijn en snel kunnen leren zijn net zo cruciaal om ‘toekomstbestendig’ te blijven. Leidinggevenden moeten in staat zijn om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden en makkelijk nieuwe technologieën en methodes kunnen oppakken.

Coachende vaardigheden voor teamleiders

Wat kunnen leidinggevenden doen om coachende vaardigheden te ontwikkelen? Hoogleraar Katleen De Stobbeleir en universitair hoofddocent Karlien Vanderheyen van de Vlerick Business School geven daarvoor de volgende tips:

  1. Zet je ego aan de kant. Bij een vraag van een medewerker ben je misschien geneigd om oplossingen of tips te geven of je kennis te delen. Help ze in plaats daarvan om zelf opties en ideeën te verkennen.
  2. Leer je medewerkers kennen. Iedereen wil gezien worden en dat gaat verder dan alleen werk.
  3. Stel open vragen. Blijf nieuwsgierig naar je medewerkers en vraag dóór.
  4. Heb oprechte aandacht en belangstelling. Laat je niet afleiden tijdens gesprekken met medewerkers.
  5. Wees positief. Benoem wat er goed gaat en geef constructieve feedback.
  6. Durf risico’s te nemen. Sta open voor nieuwe inzichten en durf van gebaande paden af te wijken. Geef je fouten toe en leer ervan.

Zo ondersteun je de leidinggevende

Hoe zorg je er als organisatie voor dat je leidinggevenden optimaal steunt? Het is uit onderzoek bekend dat deze groep leidinggevenden het niet altijd even makkelijk heeft. Zij voelen de druk van bovenaf om doelen te halen en resultaten te boeken. Maar ze voelen ook de druk van onderaf, van de medewerkers die zij moeten ondersteunen.

  1. Geef leidinggevenden vrijheid en beslissingsbevoegdheid. Alleen zo kunnen zij creatief en adequaat inspelen op de behoeften in hun team. Vertrouw erop dat managers de juiste afweging en beslissing kunnen maken.
  2. Maak het werk beheersbaar(der). Zorg dat de hoeveelheid werk, verantwoordelijkheden en het aantal mensen dat je aanstuurt behapbaar blijft. En beperk bureaucratie waar mogelijk.
  3. Zorg dat het senior management helder en regelmatig communiceert. Alleen zo kan de leidinggevende een goede ‘schakel’ zijn tussen het management en werkvloer.
  4. Ook managers moeten zich kunnen ontwikkelen en coachgesprekken hebben met hún leidinggevende.
  5. Zorg dat leidinggevenden meer purpose voelen. Als zij bevlogen zijn over hun werk en oprecht betrokken zijn bij de organisatie, zal dat enthousiasme ook doorklinken in de manier waarop zij leidinggeven aan hun team.

Organisaties met teamleiders die goed presteren, creëren sterke relaties die de teamprestaties verbeteren en stimuleren dat medewerkers efficiënt en effectief werken. Ze helpen de visie en strategische doelen van een organisatie uit te dragen en staan in de frontlinie van de strijd om het behoud van talent. Kortom: investeren in leidinggevenden, is investeren in de gezondheid én het werkgeluk van de organisatie.

Gea Peper is werkgeluk expert, keynote speaker en oprichter van het HappinessBureau, dat als doel heeft werkgeluk in organisaties (verder) te vergroten. Ze is hoofddocent van de opleiding Werkgelukdeskundige en co-auteur van het boek ‘Word een Woest aantrekkelijke Werkgever met Werkgeluk’, dat is genomineerd als managementboek van 2024.