Een goed werkgeversmerk is niet alleen van groot belang wanneer je de juiste mensen wil aantrekken, maar wanneer je wilt dat mensen überhaupt weten dat je bestaat. Want wanneer mensen helemaal geen duidelijk beeld van je hebben wie jij bent als werkgever of wat je doet als organisatie, hoe kun je dan verwachten dat ze uit zichzelf bij je solliciteren?
Hoe bouw je eigenlijk aan een goed werkgeversmerk? En wanneer kun je daarvan spreken? Gaat het vooral om mooie vacatureteksten waarin van alles wordt beloofd? Gaat het erom dat je aansprekende filmpjes op je website hebt staan over hoe leuk het werk is? Of gaat het om hele andere zaken? Een merk bouwen als werkgever vraagt in ieder geval om transparantie en consistentie. Oftewel: Geen dingen beloven die je niet waar kunt maken. En je er bewust van zijn dat bouwen aan je merk en werkgeversimago verder gaat dan af en toe een vacature plaatsen op LinkedIn. En dat is net waar het vaak misgaat bij employer branding.
Zoals dat met alles zo is, geldt dat ook voor het bouwen aan je employer brand: Af en toe iets doen werkt niet. Ook dit kost tijd en aandacht om het echt goed te kunnen doen en goede resultaten te krijgen. Dus soms een vacature plaatsen op LinkedIn of een keer een filmpje op sociale media van een collega, die enthousiast over zijn werk vertelt. Of een keer per drie maanden een nieuwsbrief: Het werkt allemaal niet, wanneer er geen duidelijk gekozen strategie is die consistent wordt uitgevoerd.
Ten eerste gaat het er vooral om dat je weet wat je wilt laten zien aan de mensen die jij graag wilt aantrekken. Dat je weet welk verhaal je wilt vertellen aan de buitenwereld. Vaker dan me lief was zag ik dat organisaties ellenlange strategiesessies hielden om met elkaar een opgeblazen verhaal te verzinnen. En niet eens vanuit een slechte intentie, maar uit pure wanhoop door het personeelstekort. Om op die manier mensen te enthousiasmeren om voor hen te willen werken. Een verhaal waarin de huidige medewerkers zich, met verbazing, helemaal niet in herkennen.
Die ontwikkelmogelijkheden bijvoorbeeld, die er voorlopig helemaal niet waren. Of de flexibiliteit om thuis te werken bleek in de praktijk anders, want thuiswerken was ‘toch niet helemaal handig’. En die uitdagende projecten die beloofd waren, bleken er nu ‘even niet te zijn’.
Beloof daarom geen zaken die je niet kunt beloven, want uiteindelijk val je door de mand als werkgever. En dat wil je niet. Daarmee zorg je er misschien wel voor dat je nieuwe mensen aantrekt, maar daarmee zorg je ook dat mensen weer heel snel vertrekken. Vooral als ze erachter komen dat het een broodje-aapverhaal is waarvoor ze hebben gekozen.
We denken vaak veel te moeilijk als het gaat om employer branding. In feite gaat het er gewoon over dat je het verhaal vertelt van je medewerkers. Het verhaal over hoe zij het werken bij jou ervaren. Met alle mooie en positieve dingen en ook over de dingen die minder positief zijn. Het moet een realistisch beeld zijn. Werk is niet altijd leuk. Geen enkele organisatie is perfect. En dat weten we allemaal maar al te goed, dus waarom willen we dat dan zo graag verbloemen naar die buitenwereld? Vertel gewoon het eerlijke verhaal, dan weten mensen ook wat ze kunnen verwachten en zullen ze ook kiezen voor de minder leuke kanten. Dus in plaats van dure campagnes te gaan bedenken, ga in gesprek met je medewerkers. Zij weten als geen ander welk verhaal ze te vertellen hebben. Zij zijn je ambassadeurs, dus zie ze dan ook zo en betrek ze bij je werkgeversmerk.
En ben je een beetje bang voor hun verhaal? Omdat je ergens misschien wel weet dat de negatieve ervaringen de positieve overheersen? Ga dan toch in gesprek. Want dan is het zaak om eerst daarmee aan de slag te gaan en je huidige medewerkerstevredenheid onder de loep te nemen. Want zolang ontevredenheid overheerst slaag je er nooit in om mensen aan te trekken die graag bij je willen blijven werken.
Begin daarom altijd bij je eigen medewerkers en weet waarom zij voor jou als werkgever hebben gekozen. Wat ervaren ze bijvoorbeeld als positief, waar zijn ze trots op en wat vinden ze soms lastig in het werk? Op het moment dat je dát weet kun je pas echt werk maken van je werkgeversmerk.
Kirsten de Roo helpt ondernemers met de groei van hun bedrijf, waarbij het inzetten van de juiste mensen op de juiste plek centraal staat. Ze schreef het boek ‘Personeelstekort begint bij jezelf’ over hoe je wél de juiste mensen in een krappe arbeidsmarkt vindt en behoudt.