Branded
9 sep '24
9 september '24
4 min

Duurzame inzetbaarheid van medewerkers verschilt per generatie

Het is erg belangrijk om je medewerkers vitaal en gemotiveerd te houden. Niet alleen omdat het in deze arbeidsmarkt een grote uitdaging is om de juiste nieuwe medewerkers te vinden. Door te investeren in duurzame inzetbaarheid word je als organisatie wendbaar, flexibel en een aantrekkelijke werkgever voor je huidige medewerkers en (nieuw) talent. Wist je dat voor iedere generatie een andere aanpak nodig is om medewerkers gemotiveerd en betrokken te houden?

Iedere generatie heeft andere drijfveren en behoeften. Dit betekent dat zij van verschillende werkzaamheden energie krijgen of er voldoening uit halen. Daarom heeft iedere generatie een andere aanpak nodig om ze gemotiveerd en betrokken te houden. Wij delen de belangrijkste inzichten met je.

Babyboomers (1946-1964)

Dit zijn medewerkers die inmiddels aardig wat werkervaring hebben opgebouwd, zij zijn vaak erg loyaal naar hun werkgever. Ze beschikken over veel kennis en zijn gewend aan een traditionele werkstructuur. De uitdaging kan bij hen zitten in technologische veranderingen op de werkvloer en fysieke gezondheid. Omdat zij richting pensioen gaan, kan er extra aandacht nodig zijn voor een goede werk-privébalans.

Om deze generatie duurzaam inzetbaar te houden, kun je bijvoorbeeld investeren in ergonomische werkplekken en gezondheidsprogramma’s om de fitheid te bevorderen. Daarnaast kan een overdracht van hun kennis op jongere collega’s motiverend en stimulerend werken. Ook is het aanbieden van flexibele pensioenopties zoals deeltijdwerken of het afbouwen van werkuren een tip.

Generatie X (1965-1980)

De medewerkers van deze generatie zijn over het algemeen erg zelfstandig en pragmatisch. Ze zijn ondernemend en hebben veel ervaring met (technologische) veranderingen en kunnen mede daardoor goed multitasken. De levensfase waarin deze groep zich bevindt, worstelt soms met de balans tussen werk en privé omdat zij zorgdragen voor zowel opgroeiende kinderen als ouder wordende ouders.

Om deze generatie duurzaam inzetbaar te houden, kun je bijvoorbeeld kijken naar mogelijkheden om flexibel te werken en/of (deels) vanuit thuis te werken. Ook kun je ze blijven uitdagen door opleidingen aan te bieden en ze professioneel te laten groeien door het bieden van toekomstperspectief binnen de organisatie (carrièremogelijkheden).

Millennials (1981-1996)

Deze medewerkers zijn gewend aan een snel veranderende wereld. Ze zijn opgegroeid met technologie en hechten waarde aan zingeving in hun taken en willen een goede balans tussen werk en privé. Deze groep kan sneller van baan wisselen wat kan leiden tot hoger personeelsverloop.

Belangrijk voor de duurzame inzetbaarheid bij deze generatie is het stellen van een duidelijk bedrijfsdoel en de koppeling maken hoe zij hieraan bijdragen. Ook kun je mogelijkheden en ruimte aanbieden voor maatschappelijke betrokkenheid. Voor een hogere betrokkenheid bij de organisatie is het van belang om deze medewerkers regelmatig feedback en erkenning te geven en duidelijke carrièrepaden en opleidingsmogelijkheden te communiceren.

Generatie Z (1997-2012)

De medewerkers uit generatie Z hebben nog relatief weinig werkervaring en zijn opgegroeid in het digitale tijdperk. Ze zoeken in hun werk authenticiteit en diversiteit en willen positieve impact maken. Ze kunnen moeite hebben met lange termijn commitment. Voor deze jonge medewerkers zorg je het beste door een afwisselende werkomgeving die ruimte biedt voor innovatie en creativiteit. Houd ze betrokken door het geven van erkenning en zodat ze zelfverzekerd worden in hun werk. Bied mentorprogramma’s en begeleid ze in hun loopbaanontwikkeling.

Huis van werkvermogen – een individuele aanpak

Het mag duidelijk zijn dat elke generatie andere drijfveren en behoeften heeft en daarmee ook uitdagingen kent in duurzame inzetbaarheid. Door in te spelen op deze individuele behoeften, kunnen organisaties tevredenheid en productiviteit bevorderen en daarmee de inzetbaarheid op de lange termijn versterken.

Over Driessen

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Driessen, hét uitzendbureau voor de overheid, het onderwijs en andere betekenisvolle sectoren. Zij maken deze individuele behoeften inzichtelijk aan de hand van het huis van werkvermogen. Hiermee kijken ze per ‘verdieping’ met de medewerker welke behoeften er zijn. Werkgeluk ziet Driessen daarin als hét fundament en het komt terug in alles wat ze doen en aanbieden. Wil je hier meer over weten? Beluister dan de podcast over ‘investeren in betrokken en gemotiveerde medewerkers’.

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.