Branded
3 okt '24
3 oktober '24
6 min

6 tips voor inclusieve communicatie op je werkplek

Inclusieve communicatie is een belangrijk onderdeel van elke succesvolle DEI-strategie. Het is een uniek, gelaagd stukje van de puzzel van diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI). Het omvat alles, van inclusieve taal en visuele hulpmiddelen tot de dynamiek van groepscommunicatie. Zo kun je inclusieve communicatie op je werkplek verbeteren.

Voor veel werknemers stelt inclusieve communicatie hen in staat om hun werk te doen door onnodige (en vaak discriminerende) barrières weg te nemen. Voor anderen helpt het om zich op hun gemak te voelen om zichzelf te zijn tussen hun leeftijdsgenoten, zodat ze zich kunnen concentreren op prioritair werk. Het belangrijkste is dat inclusieve communicatie goed is voor werknemers en goed voor het bedrijf.

Wat is inclusieve communicatie?

Inclusieve communicatie is communicatie waarbij iedereen zich gerespecteerd, gewaardeerd en welkom voelt. Op het werk bevordert verschillende manieren van inclusieve communicatie het cultureel bewustzijn, toegankelijkheid en ondersteunt saamhorigheid.

Hoe komt inclusieve communicatie de werkplek ten goede?

Inclusieve communicatie komt de werkplek ten goede door een betere werkcultuur te bevorderen, teamcohesie op te bouwen en gevallen van discriminatie te verminderen. Met betrekking tot de werkcultuur bevordert inclusieve communicatie een werksfeer die werknemers van alle achtergronden verwelkomt. Dit geldt ook voor werknemers met diverse etnische, culturele, sociale, economische en religieuze achtergronden. Het omvat ook werknemers met een handicap en andere identiteiten of diverse levenservaringen.

Inclusieve communicatie helpt werknemers als team te werken door een ruimte te creëren waar elke werknemer zich welkom, gerespecteerd en veilig voelt. Door een veilige ruimte te creëren, stimuleert het actief luisteren, empathie en verhoogde participatie.

Ook helpt inclusieve communicatie de bedrijfsteams om verschillende standpunten te omarmen. Dit verbetert teamwork, innovatie en probleemoplossing en leidt tot een sterkere band onderling omdat werknemers leren van elkaars unieke perspectieven.
Vanuit compliance oogpunt helpt inclusieve communicatie gevallen van discriminatie te voorkomen door werknemers te helpen taal te vermijden die stereotypen versterkt of anderszins andere werknemers discrimineert.

Hoe inclusieve communicatie op het werk te verbeteren?

Hieronder volgen zes manieren waarop je inclusieve communicatie op de werkplek kunt verbeteren:

  1. Begrijp de samenstelling van het personeelsbestand
    Eerst en vooral moet je je publiek begrijpen. De beste manier om dit te doen, is door te beoordelen en te begrijpen wie je werknemers zijn. Als je details over het personeelsbestand kent, zoals hun rollen, leeftijden of culturele achtergronden, kun je strategisch nadenken over hun behoeften en voorkeurscommunicatiemethoden. Het kan je ook helpen verschillende communicatiestijlen te begrijpen.

  2. Bewustwording
    Een van de kerntaken van HR is ervoor te zorgen dat werknemers zich verbonden en veilig voelen om uitdagingen op het werk aan te gaan. De kern van dit streven is het bevorderen van communicatie. Daarom moet je mensen bewust maken van wat inclusieve communicatie is en waarom het belangrijk voor de organisatie is. Je kunt bewustzijn vergroten en inclusieve communicatie bevorderen door middel van meetings, bedrijfse-mails, missie statement, personeelshandboek en intranetpagina’s.

    Maar HR kan dit niet alleen. Naast HR moeten managers uit de hele organisatie ingeschakeld worden. Leiders kunnen helpen het bewust zijn te vergroten door te pleiten voor inclusieve praktijken op de werkplek en inclusieve communicatiestijlen te modelleren.

  3. Gebruik inclusieve visuele hulpmiddelen
    Visuele hulpmiddelen, zoals afbeeldingen, presentaties, grafieken of diagrammen, spelen een belangrijke rol bij het effectief overbrengen van informatie en ideeën. Door te zorgen dat deze visuele hulpmiddelen inclusief zijn, kun je een meer toegankelijke en rechtvaardige employee experience creëren.

    Inclusieve visuele hulpmiddelen houden rekening met factoren zoals kleurcontrast voor mensen met een visuele beperking, lettergrootte en stijl voor leesbaarheid. Zo kunnen afbeeldingen van personen met een verschillende achtergrond of functies de stereotypen en vooroordelen wegnemen. Visuele hulpmiddelen kunnen het begrip vergroten en een breder publiek betrekken.

  4. Bevorder inclusief taalgebruik
    Managers moeten ook inclusieve taal bevorderen. Naast bewustzijn, helpt inclusief taalgebruik de organisatie om een toon van wederzijds respect tussen werknemers te zetten. Bijvoorbeeld door specifieke richtlijnen (bijv. beleid voor het gebruik van voornaamwoorden, DEI-beleid) op te stellen.

    Ervoor zorgen dat communicatie en documenten genderneutraal zijn, de mens centraal stellen en indien nodig in andere talen worden vertaald. Veelvoorkomende communicatie en documenten zijn onder meer functiebeschrijvingen, werkplekbeleid en communicatie over secundaire arbeidsvoorwaarden, hiermee worden best practices geboden.

    Onthoud ook dat het gebruik van inclusieve taal een communicatieve vaardigheid is. Sommige werknemers hebben aanvullende training nodig om het onder de knie te krijgen. Overweeg om inclusieve taaltraining toe te voegen aan je training over onbewuste vooroordelen of een op zichzelf staande training te maken.

  5. Creëer psychologische veiligheid
    Psychologische veiligheid is de gedeelde overtuiging van een team dat men veilig risico’s kan nemen, vragen stellen of fouten mag maken zonder angst voor negatieve gevolgen. Helaas tonen studies aan dat vele werknemers de neiging hebben zich niet psychologische veilig te voelen in hun bestaande werkomgeving.

    HR kan een cultuur van inclusieve communicatie ondersteunen door psychologische veiligheid op het werk te creëren zodat werknemers zich veilig voelen om zich uit te spreken, fouten te maken en te kunnen zijn wie ze zijn, ongeacht afkomst of functie. Open en eerlijke communicatie tussen alle medewerkers bevordert de werksfeer.

  6. Maak gebruik van software die inclusieve communicatie ondersteunt
    Tegenwoordig zijn er honderden AI-aangedreven softwaretools die organisaties kunnen gebruiken om inclusieve communicatie te verbeteren. Deze tools kunnen fouten opsporen, de toegankelijkheid vergroten en de communicatievaardigheden van werknemers verbeteren.

Naast het bovenstaande moeten leiders ervoor zorgen dat hun huidige software wordt gebruikt op een manier die inclusieve communicatie bevordert. Microsoft Teams heeft bijvoorbeeld toegankelijkheidsfuncties zoals ondertiteling en het genereren van transcripties. Managers moeten regelmatig oefenen met het gebruik van deze functies, zodat werknemers het niet hoeven te vragen.

Hier blijft het niet bij…

Inclusieve communicatie is de basis van een bloeiende en harmonieuze werkplek. Organisaties kunnen een omgeving creëren waarin elke werknemer zich gesterkt voelt om bij te dragen aan zijn team. Dit kost echter ook tijd. Bedenk dus, naast het bovenstaande, hoe je werknemers verantwoordelijk houdt en meet de voortgang in de loop van de tijd.

Over Brightmine

Met meer dan 10.000 klanten is Brightmine (voorheen XpertHR) wereldwijd leverancier en marktleider op het gebied van HR-data, analyses en inzichten. Ze helpen HR-teams optimale bedrijfsresultaten te behalen. Met een unieke combinatie van personeels- en cao-data, technologie en betrouwbare HR-expertise, geven ze organisaties nieuwe inzichten rondom data, analyses en inzichten. Zo verminderen ze risico’s, behouden talent en maken meer impact met HR.