Inclusieve communicatie is een belangrijk onderdeel van elke succesvolle DEI-strategie. Het is een uniek, gelaagd stukje van de puzzel van diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI). Het omvat alles, van inclusieve taal en visuele hulpmiddelen tot de dynamiek van groepscommunicatie. Zo kun je inclusieve communicatie op je werkplek verbeteren.
Voor veel werknemers stelt inclusieve communicatie hen in staat om hun werk te doen door onnodige (en vaak discriminerende) barrières weg te nemen. Voor anderen helpt het om zich op hun gemak te voelen om zichzelf te zijn tussen hun leeftijdsgenoten, zodat ze zich kunnen concentreren op prioritair werk. Het belangrijkste is dat inclusieve communicatie goed is voor werknemers en goed voor het bedrijf.
Inclusieve communicatie is communicatie waarbij iedereen zich gerespecteerd, gewaardeerd en welkom voelt. Op het werk bevordert verschillende manieren van inclusieve communicatie het cultureel bewustzijn, toegankelijkheid en ondersteunt saamhorigheid.
Inclusieve communicatie komt de werkplek ten goede door een betere werkcultuur te bevorderen, teamcohesie op te bouwen en gevallen van discriminatie te verminderen. Met betrekking tot de werkcultuur bevordert inclusieve communicatie een werksfeer die werknemers van alle achtergronden verwelkomt. Dit geldt ook voor werknemers met diverse etnische, culturele, sociale, economische en religieuze achtergronden. Het omvat ook werknemers met een handicap en andere identiteiten of diverse levenservaringen.
Inclusieve communicatie helpt werknemers als team te werken door een ruimte te creëren waar elke werknemer zich welkom, gerespecteerd en veilig voelt. Door een veilige ruimte te creëren, stimuleert het actief luisteren, empathie en verhoogde participatie.
Ook helpt inclusieve communicatie de bedrijfsteams om verschillende standpunten te omarmen. Dit verbetert teamwork, innovatie en probleemoplossing en leidt tot een sterkere band onderling omdat werknemers leren van elkaars unieke perspectieven.
Vanuit compliance oogpunt helpt inclusieve communicatie gevallen van discriminatie te voorkomen door werknemers te helpen taal te vermijden die stereotypen versterkt of anderszins andere werknemers discrimineert.
Hieronder volgen zes manieren waarop je inclusieve communicatie op de werkplek kunt verbeteren:
Maar HR kan dit niet alleen. Naast HR moeten managers uit de hele organisatie ingeschakeld worden. Leiders kunnen helpen het bewust zijn te vergroten door te pleiten voor inclusieve praktijken op de werkplek en inclusieve communicatiestijlen te modelleren.
Inclusieve visuele hulpmiddelen houden rekening met factoren zoals kleurcontrast voor mensen met een visuele beperking, lettergrootte en stijl voor leesbaarheid. Zo kunnen afbeeldingen van personen met een verschillende achtergrond of functies de stereotypen en vooroordelen wegnemen. Visuele hulpmiddelen kunnen het begrip vergroten en een breder publiek betrekken.
Ervoor zorgen dat communicatie en documenten genderneutraal zijn, de mens centraal stellen en indien nodig in andere talen worden vertaald. Veelvoorkomende communicatie en documenten zijn onder meer functiebeschrijvingen, werkplekbeleid en communicatie over secundaire arbeidsvoorwaarden, hiermee worden best practices geboden.
Onthoud ook dat het gebruik van inclusieve taal een communicatieve vaardigheid is. Sommige werknemers hebben aanvullende training nodig om het onder de knie te krijgen. Overweeg om inclusieve taaltraining toe te voegen aan je training over onbewuste vooroordelen of een op zichzelf staande training te maken.
HR kan een cultuur van inclusieve communicatie ondersteunen door psychologische veiligheid op het werk te creëren zodat werknemers zich veilig voelen om zich uit te spreken, fouten te maken en te kunnen zijn wie ze zijn, ongeacht afkomst of functie. Open en eerlijke communicatie tussen alle medewerkers bevordert de werksfeer.
Naast het bovenstaande moeten leiders ervoor zorgen dat hun huidige software wordt gebruikt op een manier die inclusieve communicatie bevordert. Microsoft Teams heeft bijvoorbeeld toegankelijkheidsfuncties zoals ondertiteling en het genereren van transcripties. Managers moeten regelmatig oefenen met het gebruik van deze functies, zodat werknemers het niet hoeven te vragen.
Inclusieve communicatie is de basis van een bloeiende en harmonieuze werkplek. Organisaties kunnen een omgeving creëren waarin elke werknemer zich gesterkt voelt om bij te dragen aan zijn team. Dit kost echter ook tijd. Bedenk dus, naast het bovenstaande, hoe je werknemers verantwoordelijk houdt en meet de voortgang in de loop van de tijd.
Met meer dan 10.000 klanten is Brightmine (voorheen XpertHR) wereldwijd leverancier en marktleider op het gebied van HR-data, analyses en inzichten. Ze helpen HR-teams optimale bedrijfsresultaten te behalen. Met een unieke combinatie van personeels- en cao-data, technologie en betrouwbare HR-expertise, geven ze organisaties nieuwe inzichten rondom data, analyses en inzichten. Zo verminderen ze risico’s, behouden talent en maken meer impact met HR.