Door verminderd consumentenvertrouwen blijven de resultaten van veel organisaties achter bij de verwachtingen. In tijden van de eurocrisis worden daarom veel reorganisaties aangekondigd. Hoe kan een organisatie ervoor zorgen dat het negatieve stempel van onrust en onzekerheid dat vaak op reorganisaties drukt plaats maakt voor positieve kansen en bewegingen? Fusies en andere samenwerkingsvarianten zijn ingewikkelde processen die een integrale en gedegen aanpak vereisen voor het bereiken van een succesvol resultaat.
De juiste focus
In een onderzoek van HPO Center onder meer dan 1400 bedrijven is gebleken dat de juiste focus en samenhang de sleutel is tot succes bij organisatieveranderingen. Vaak zijn organisaties intern gericht op kostenreductie, waardoor zij in verkeerde projecten snijden. Een organisatieverandering kan echter ook worden gerealiseerd door een fusie of samenwerking met andere organisaties aan te gaan. Enkele redenen voor het aangaan van zo’n samenwerkingsverband of fusie zijn het borgen van de continuïteit en het verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening en efficiëntie. Omdat elk traject verschilt in werkwijze, cultuur, uitvoeringsbeleid of omvang is het belangrijk om de eigenheid van de samenwerking te waarborgen en de werkwijze hierop aan te passen.
Empowerment en verloop
Empowerment, ofwel het actief betrekken van de medewerkers bij het verandertraject, wordt in een onderzoek van Effectory genoemd als een cruciale factor bij het verwezenlijken van het succes van een reorganisatie of fusie. Door goede communicatie voelen medewerkers zich betrokken bij de veranderingen en zijn zij eerder bereid om mee te veranderen. Wanneer medewerkers niet bij het verandertraject worden betrokken leidt tot een verminderde tevredenheid en een verhoogde baanonzekerheid. Dat zorgt voor een hoger verloop van medewerkers in lastig vervulbare functies.
Meer weten over organisatieveranderingen?
Tijdens de HRM Actualiteitendag wordt het onderwerp reorganisaties en fusies verder uitgelicht. Ervaren specialisten delen hun kennis en geven u tips om binnen uw organisatie een reorganisatie of samenwerking aan te gaan. Meer informatie over de HRM Actualiteitendagen vindt u op www.driessen.nl/hrmactualiteitendagen.
Bron: HPO Center, Effectory