Offline... De zomervakantie staat voor de deur. Koffers pakken en de wijde wereld in. Even een week of 2 een beetje offline, zullen we maar zeggen. Maar waar een jaar of 20 geleden die wijde wereld nog vaak bestond uit Zeeland, de Belgische Ardennen of Frankrijk, is de wereld van de gemiddelde vakantieganger groter geworden. Australië, Zuid-Afrika, de Cariben of Azië; vrijwel iedere reisbestemming is bereikbaar.
Ik weet nog goed dat ik in een grijs verleden met mijn vrienden op feestvakantie ging naar Spanje. Ruim 24 uur in de bus zitten om 10 dagen in een aftands hotelletje in Lloret-de-Mar te zitten was de normaalste zaak van de wereld voor een groepje pubers. En hoewel de terugreis werkelijk voorbij leek te vliegen, zijn veel busreizen inmiddels vervangen door vliegreizen. Waarom 24 uur in de bus zitten, terwijl je vaak voor hetzelfde geld in 2 uur naar de plaats van bestemming kunt vliegen? En waarom niet een paar uurtjes extra vliegen naar exotische locaties die voorheen onbereikbaar leken? De afstand naar verre oorden is natuurlijk niet veranderd, maar de fysieke wereld is kleiner geworden door de opkomst van met name het betaalbare vliegen.
Online… Bovendien is het makkelijker geworden om zelf je reis voor te bereiden en boeken door de opkomst van internet. Waar je 20 jaar geleden nog voornamelijk was aangewezen op reisbureaus, kun je voortaan alles zelf regelen vanaf de bank met je Ipad en creditcard. Niet voor niets zijn de reguliere reisbureaus bijna volledig uit het straatbeeld verdwenen en verhuisd naar de online winkelstraat. En als er nog vestigingen zijn, dan hebben ze een andere functie gekregen. Het draait niet zozeer om het daadwerkelijke boeken van de reis, maar veel meer om de persoonlijke adviesfunctie voor, tijdens en na de reis. De transactie vindt online plaats, die indien gewenst wordt ondersteund door persoonlijke service offline. De wereld verandert Wat geldt voor de reisbranche, geldt eigenlijk voor ons allemaal. In het onderwijs is E-learning niet meer weg te denken, binnen de overheid zijn digitale loketten voor de burger onmisbaar geworden en in de zorg is opereren op afstand allang geen science fiction meer. Het lijkt wel of we allemaal, zakelijk en privé, aan het zoeken zijn naar een nieuwe balans tussen online en offline.
Driessen, na 20 jaar Toen DA&A Driessen 20 jaar geleden begon, was er nog geen breed beschikbaar internet. Het was destijds een hele opgave om klanten ervan te overtuigen dat het op afstand zetten van de personeel- en salarisadministratie niet zo gek was als het wellicht klonk. Dat kon toch nooit goed gaan, de administratie voor een gemeente uit Gelderland doen vanuit een kantoortje in Noord-Brabant? Nu niet meer. Het gevoel dat gegevens fysiek dichtbij moeten zijn om ‘goed’ te kunnen verwerken en bewaren lijkt grotendeels verdwenen. Sterker nog, met de opkomst van ‘the cloud’ kunnen jouw gegevens verspreid over servers over heel de wereld staan. Voelt Helmond toch dichterbij dan 20 jaar geleden, nietwaar? Want als HRM-zaken voortaan op afstand kunnen worden verzorgd, is het dan niet logisch dat ook het formeel juridisch werkgeverschap uitstekend en persoonlijk op afstand kan worden ingevuld, zoals we op grote schaal doen voor onze payroll-medewerkers en opdrachtgevers? Met een heldere, betrouwbare en efficiënte online back-office, waar nodig en wenselijk ondersteund door persoonlijke dienstverlening en begeleiding. ‘Gewoon goed werk’, in een eigentijdse vorm die naadloos aansluit bij de sterk veranderende wereld. Daar zijn we nog niet klaar mee en dat kan altijd beter. Want hoe hou je, nu en in de toekomst, professioneel en persoonlijk, online en offline, met elkaar in balans?
Daar ga ik goed over nadenken de komende weken Lekker een beetje offline barbeque’en en luieren op de camping in Frankrijk. Want soms is het persoonlijk het beste om een beetje professionele afstand te nemen als het om zaken gaat die je na aan het hart liggen, zoals ons prachtige familiebedrijf Driessen.
Fijne vakantie!
Drs. Jeroen Driessen
jeroen.driessen@driessen.nl
directeur