In de huidige arbeidsmarkt, waarin werknemers niet zomaar kunnen rekenen op een vaste baan, groeit het belang van employability. Employability is de bekwaamheid van een individu om zijn of haar eigen weg te zoeken op de arbeidsmarkt en zichzelf te blijven ontwikkelen. Omdat de meeste functies onderhevig zijn aan maatschappelijke veranderingen is dit een continu proces.
Personal branding
Ontwikkeling kan worden bereikt door het volgen van relevante opleidingen. Maar als verlengstuk van persoonlijke groei is het ook belangrijk dat anderen de kwaliteiten van de medewerker kunnen herkennen. Hier komt ‘personal branding’ om de hoek kijken. Via personal branding toon je jouw persoonlijkheid, kennis, ervaring en talenten aan anderen. Je laat aan de buitenwereld zien wie je bent en wat je doet om je op die manier van anderen te onderscheiden.
Social media als tool
Dankzij social media is personal branding steeds eenvoudiger geworden. Werknemers kunnen zich via social media duidelijk profileren richting de buitenwereld, maar ook sneller gevonden worden binnen de eigen organisatie. Dit heeft tot gevolg dat de werknemer ondernemer van eigen arbeid wordt en invloed kan uitoefenen op de eigen loopbaan. Daarnaast is personal branding ook gunstig voor de werkgever. Voor de buitenwereld is het namelijk duidelijk welke kennis en kwaliteiten er binnen de organisatie beschikbaar zijn en waar de kracht van de organisatie ligt.
Hand in hand
Personal branding en employability gaan hand in hand. Door personal branding kunnen werknemers zich profileren op de arbeidsmarkt wat bijdraagt aan de inzetbaarheid. Op die manier worden flexibiliteit en mobiliteit bevorderd en neemt het werkplezier toe. Een echte win-win situatie!
Wilt u uw eigen inzetbaarheid vergroten en daarmee werken aan uw employability? Bekijk dan ons actuele opleidingsaanbod en laat u inspireren. Heeft u vragen? Neem voor meer informatie contact met ons op via 0492 – 50 66 66 of opleidingen@driessen.nl.