Uit onderzoek van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie blijkt dat op gebied van interne en externe mobiliteit een aantal aspecten een belangrijke rol spelen, waaronder de huidige functie van de medewerker. Op basis hiervan zijn drie arbeidsmarktgroepen te onderscheiden welke ieder op een eigen manier te motiveren zijn om in beweging te komen.
Deze groep medewerkers haalt plezier uit de specifieke werkzaamheden en de inhoud van hun functie. Denk bijvoorbeeld aan medisch en R&D personeel. Om deze mensen te stimuleren tot interne mobiliteit zijn mogelijkheden voor opleidingen en specialisatie in hun vakgebied de beste stimulans. Wanneer deze groep medewerkers op zoek moet naar een baan buiten de organisatie zullen ze vaak een inhoudelijk interessante baan zoeken, maar tegen dezelfde voorwaarden. In geval van een reorganisatie kunnen werkgevers een netwerk creëren met organisaties in dezelfde branche om medewerkers in te zetten bij soortgelijke organisaties.
Deze groep medewerkers wordt gedreven door de financiële aspecten van hun baan zoals een 13e maand of bonusregeling. Veel van deze medewerkers werken in een krappe arbeidsmarkt en worden vaker dan gemiddeld benaderd voor een baan; zij maken zich dus minder zorgen over het vinden van een nieuwe baan. Denk bijvoorbeeld aan ICT specialisten en financiële functies. Wanneer deze medewerkers gestimuleerd moeten worden om buiten de organisatie te gaan werken, speelt de financiële vergoeding de grootste rol. Ook de motivatie om binnen de organisatie te bewegen is in eerste instantie gebaseerd op een financiële beloning en zou bijvoorbeeld door de organisatie gerealiseerd kunnen worden door een prestatiebonus.
Medewerkers gedreven door ambitie hebben een bepaalde carrière voor ogen. Zij willen het liefst in zichzelf investeren om dit carrièrepad te kunnen volgen. Denk bijvoorbeeld aan management- en consultancyfuncties. Net als inhoudelijk gedreven medewerkers ontwikkelingsmogelijkheden en opleidingen de grootste stimulans om deze groep intern te mobiliseren. De (lijn- en hogere) managers hebben hier een voorbeeldfunctie om medewerkers te stimuleren om op meerdere plekken in de organisatie te werken. Wat betreft externe mobiliteit lijkt deze groep meer op de financieel gedreven medewerkers omdat geld, bijvoorbeeld in de vorm van een hoge ontslagvergoeding, voor hun in eerste instantie een belangrijke rol speelt. Bij een nieuwe functie is het daarentegen van belang dat deze zowel inhoudelijk uitdagend is en er een bonusregeling is.
Wilt u uw medewerkers stimuleren om in beweging te komen, dan is het goed om te weten tot welke groep uw medewerkers behoren. Of het nu om interne of externe mobiliteit gaat: iedere medewerker heeft zijn eigen drijfveren. Het is daarom verstandig om in meerdere oplossingsrichtingen te denken om uw medewerkers in beweging te krijgen.