Artikel
28 aug '14
28 augustus '14
4 min

Pas op met ondoordachte uitlatingen op social media

We kunnen in de huidige tijd, zowel privé als zakelijk, niet meer om internet heen als modern communicatiemiddel. Op internet speelt daarnaast social media een steeds belangrijkere rol. Social media en de werkvloer gaan dan ook steeds vaker hand in hand. Maar enige oplettendheid is daarbij niet overbodig, werknemers blijken soms behoorlijk onhandig in het gebruik van social media zoals Twitter en Facebook. Uitlatingen op social media worden zelfs in 10% van alle ontslagzaken door werkgevers aangewezen als reden voor ontslag, volgens juridisch dienstverlener DAS.

Vaak al verstoorde werkverhouding

Ongeveer 10% van de ontslagen komen door domme tweets of Facebookupdates, maar ook uitschelden van de baas en het delen van bedrijfsgevoelige informatie komt vaak voor. “Gezien het aantal zaken dat wij bij DAS behandelen, zal dit percentage ongeveer gelden voor alle arbeidsconflicten in Nederland”, denkt jurist Olav Wagenaar van DAS. Hij geeft hierbij wel aan dat de inhoud van een tweet of post op Facebook vaak pas aanleiding is voor ontslag als de werkverhouding tussen werkgever en werknemer al verstoord is.

Voorkom misverstanden

Om misverstanden als gevolg van verschillende denkbeelden over het gebruik van social media in uw organisatie te voorkomen, is het aan te raden duidelijke richtlijnen vast te leggen. Dit is dus geen kwestie van wantrouwen, maar arbeidsconflicten kunnen eenvoudig voorkomen worden als een werkgever een duidelijk social mediabeleid afspreekt met zijn werknemers. Wist u dat veel medewerkers in de Verenigde Staten zelfs een contract moeten tekenen waarin ze beloven om zich op Twitter en Facebook aan de zogeheten kernwaarden van de onderneming te houden?

Tips voor uw beleid

Ik geeft u graag een aantal richtlijnen waar u aan kunt denken bij het opstellen van een social mediabeleid als onderdeel van een integraal HRM-beleid:

  • Het is medewerkers niet verboden zich over hun organisatie uit te laten. Sterker nog, social media bieden juist kansen om te laten zien dat uw medewerkers trots zijn op hun werk en kunnen bijdragen aan een positief imago van uw organisatie.
  • Het is wel verboden over zaken te publiceren/schrijven die schadelijk voor de organisatie zijn.
  • Medewerkers dragen een eigen verantwoordelijkheid over wat uit naam van de privé persoon wel of niet kan. Wijs uw medewerkers er wel op dat wanneer zij als persoon hun meningen en foto’s wereldkundig maken, zij dit ook doen als medewerker van uw organisatie.
  • Laat uw medewerkers hierover ook nadenken richting collega’s onderling: alle posts en tweets kunnen ook door collega’s, leidinggevende en baas gezien worden. Post sowieso liever geen berichten over collega’s of klanten.
  • Besef dat uitlatingen op internet erg verweven zijn met de functie die iemand in de organisatie vervult. Denk bijvoorbeeld aan de recente tweet over IS van ambtenaar Yasmina Haifa, die op non-actief is gezet, of aan de vele andere voorbeelden die in het nieuws komen.

Zie de kansen!

Wanneer social media op de juiste manier wordt ingezet kan uw organisatie hier zeker baat bij hebben. De arbeidsproductiviteit zal verhogen, via social media kunnen medewerkers snel in contact komen met anderen (zowel intern als extern), social media kan alles persoonlijker maken, buitenstaanders kunnen zien hoe goed uw organisatie omgaat met klanten en problemen of vragen en er kunnen relaties/contacten gelegd worden die normaal niet zo vanzelfsprekend zouden zijn. De medewerkerstevredenheid zal toenemen, vooral de jongere generatie vindt het belangrijk om met social media te kunnen werken. En last, but not least, zal positieve berichtgeving over uw organisatie op social media uw werkgeversimago verbeteren. Dit wordt versterkt wanneer medewerkers zelf een positieve indruk van de organisatie achterlaten.

Uw medewerkers zijn de beste ambassadeurs van uw organisatie!

 

Bronnen: P&O Actueel, socialmediablog.nl

Monetta Driessen
HR-redacteur