We kunnen in de huidige tijd, zowel privé als zakelijk, niet meer om internet heen als modern communicatiemiddel. Op internet speelt daarnaast social media een steeds belangrijkere rol. Social media en de werkvloer gaan dan ook steeds vaker hand in hand. Maar enige oplettendheid is daarbij niet overbodig, werknemers blijken soms behoorlijk onhandig in het gebruik van social media zoals Twitter en Facebook. Uitlatingen op social media worden zelfs in 10% van alle ontslagzaken door werkgevers aangewezen als reden voor ontslag, volgens juridisch dienstverlener DAS.
Ongeveer 10% van de ontslagen komen door domme tweets of Facebookupdates, maar ook uitschelden van de baas en het delen van bedrijfsgevoelige informatie komt vaak voor. “Gezien het aantal zaken dat wij bij DAS behandelen, zal dit percentage ongeveer gelden voor alle arbeidsconflicten in Nederland”, denkt jurist Olav Wagenaar van DAS. Hij geeft hierbij wel aan dat de inhoud van een tweet of post op Facebook vaak pas aanleiding is voor ontslag als de werkverhouding tussen werkgever en werknemer al verstoord is.
Om misverstanden als gevolg van verschillende denkbeelden over het gebruik van social media in uw organisatie te voorkomen, is het aan te raden duidelijke richtlijnen vast te leggen. Dit is dus geen kwestie van wantrouwen, maar arbeidsconflicten kunnen eenvoudig voorkomen worden als een werkgever een duidelijk social mediabeleid afspreekt met zijn werknemers. Wist u dat veel medewerkers in de Verenigde Staten zelfs een contract moeten tekenen waarin ze beloven om zich op Twitter en Facebook aan de zogeheten kernwaarden van de onderneming te houden?
Ik geeft u graag een aantal richtlijnen waar u aan kunt denken bij het opstellen van een social mediabeleid als onderdeel van een integraal HRM-beleid:
Wanneer social media op de juiste manier wordt ingezet kan uw organisatie hier zeker baat bij hebben. De arbeidsproductiviteit zal verhogen, via social media kunnen medewerkers snel in contact komen met anderen (zowel intern als extern), social media kan alles persoonlijker maken, buitenstaanders kunnen zien hoe goed uw organisatie omgaat met klanten en problemen of vragen en er kunnen relaties/contacten gelegd worden die normaal niet zo vanzelfsprekend zouden zijn. De medewerkerstevredenheid zal toenemen, vooral de jongere generatie vindt het belangrijk om met social media te kunnen werken. En last, but not least, zal positieve berichtgeving over uw organisatie op social media uw werkgeversimago verbeteren. Dit wordt versterkt wanneer medewerkers zelf een positieve indruk van de organisatie achterlaten.
Uw medewerkers zijn de beste ambassadeurs van uw organisatie!
Bronnen: P&O Actueel, socialmediablog.nl