Door de opkomst van AI verandert de arbeidsmarkt razendsnel. Nieuwe technologieën beloven efficiënter werken en meer productiviteit, maar wat betekent dit voor het welzijn van medewerkers? Ann De Bisschop, welzijnsexpert en auteur van‘Team AI’, waarschuwt voor de valkuil van productiviteit. “Mis de boot niet en omarm AI, maar ga er op de juiste manier mee om.” In haar nieuwste boek ‘Team AI’ onthult Ann de toekomst van werk en hoe je artificiële intelligentie als bondgenoot kunt inzetten.
“Je bent niet de eerste die dat zegt. De schappen liggen vol met boeken over AI”, start Ann enthousiast. “Maar waar nog niet over wordt geschreven, is de relatie van AI op ons welzijn. Ik wil waarschuwen voor de productiviteitsvalkuil. Ja, AI gaat ons werk gemakkelijker en efficiënter maken en we gaan tijdswinst merken. Mijn oproep is om die extra tijd in te zetten voor welzijn en ervoor te waken dat medewerkers niet nóg meer werk op hun bordje krijgen. AI kan mogelijk het antwoord zijn op het stijgend aantal burn-outs.”
“De grootste valkuil van AI is dat werkgevers denken dat medewerkers nu ruimte krijgen voor meer taken. Terwijl het aantal burn-outs alarmerend is. Als we AI op de verkeerde manier gaan gebruiken, zal dat aantal alleen maar stijgen. Als AI ons gaat helpen om de werkdruk te laten dalen, zal ook de stress verminderen en het aantal burn-outs dalen. Mijn boodschap is dat de medewerker autonoom mag beslissen wat hij doet met de vrijgekomen tijd. Wil hij een opleiding volgen, of wellicht maatschappelijk werk gaan doen? Help de medewerker dit uit te zoeken, maar laat hem zelf de beslissing nemen.”
“Veel mensen denken dat AI alleen geschikt is voor de dirty, dull en dangerous jobs. Maar als we alle saaie en repeterende werkzaamheden aan AI overlaten, blijven alleen complexe en strategische taken over. Dit kan ons brein overbelasten, terwijl juist een mix van eenvoudige en uitdagende taken essentieel is om mentaal fit te blijven. Hoewel jobs veranderen en sommige verdwijnen, zullen er ook nieuwe functies ontstaan. Daarom is het belangrijk om medewerkers nu op te leiden in het effectief gebruik van AI. Dit vraagt ook om een andere kijk op hybride werken. Een groot deel van wat we leren (70 procent) gebeurt immers door samen te werken op kantoor, via observatie en interactie met collega’s. Hier speelt reverse mentoring een belangrijke rol: jongere generaties, zoals generatie Z, kunnen babyboomers trainen in het gebruik van AI-tools. Tegelijkertijd moeten medewerkers praktische vaardigheden ontwikkelen, zoals het toepassen van AI bij repetitieve taken, planning, vertaling en analyse.”
Daarnaast benadrukt Ann dat menselijke vaardigheden zoals empathie belangrijker worden, vooral in leiderschap, om het menselijke aspect binnen een steeds digitaler wordende werkomgeving te waarborgen.
“Denk aan het automatisch screenen van cv’s, het analyseren van vacatureteksten en het koppelen van kandidaten aan de juiste functieprofielen. Ook talent mapping leent zich uitstekend voor AI-toepassingen. Door vaardigheden, ervaringen en ambities van medewerkers te analyseren, kan AI suggesties doen voor de beste matches binnen een organisatie. Of het nu gaat om nieuwe projecten, promoties of ontwikkeltrajecten. Dit bespaart niet alleen tijd, maar biedt ook een objectieve kijk op talent.”
“Toch is het belangrijk om hierbij de menselijke factor niet uit het oog te verliezen. Hoe digitaler we werken, hoe belangrijker het wordt om menselijk contact te behouden. HR blijft een rol spelen in het voeren van persoonlijke gesprekken, het bieden van empathie, en het waarborgen van inclusiviteit. AI mag nooit de warme, menselijke kant van HR vervangen, maar kan juist dienen als een krachtig hulpmiddel om routineklussen efficiënter te maken, zodat er meer tijd overblijft voor persoonlijke aandacht.”
“Mijn belangrijkste tip voor HR-professionals is: blijf investeren in de balans tussen mens en technologie. Omarm AI als een hulpmiddel om processen efficiënter te maken, maar verlies nooit het menselijke aspect uit het oog. Zorg dat je medewerkers opleidt in het gebruik van AI, maar benadruk ook de waarde van vaardigheden zoals empathie en communicatie. Gebruik de tijd die AI vrijmaakt om persoonlijk contact te versterken en te focussen op het welzijn van medewerkers. Uiteindelijk is het de combinatie van technologie en menselijkheid die zorgt voor een toekomstbestendige organisatie.”
“Als we AI niet alleen zien als een efficiëntie-tool, maar ook als een bondgenoot voor welzijn, kunnen we echt het verschil maken in de toekomst van werk,” besluit Ann.